Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Duurzaam met staal
Voor de bouw van de Selectieve Onttrekking bij de zeesluis in IJmuiden levert ArcelorMittal circa 9.500 ton aan stalen damwanden, combiwanden en buispalen.

Duurzaam met staal

Voor de bouw van de Selectieve Onttrekking bij de zeesluis in IJmuiden is circa 9.500 ton aan stalen damwanden, combiwanden en buispalen benodigd. Voor de leverantie, waarvan een gedeelte ook voor tijdelijke toepassing, zijn Van Hattum en Blankevoort en ArcelorMittal in een vroeg stadium een partnership aangegaan. Het toepassen van combiwanden in tijdelijke oplossingen is redelijk uniek én bovenal uitermate duurzaam.

Ook voor ArcelorMittal is het sluizencomplex in IJmuiden bekend terrein. De staalfabrikant stond eerder al in voor de staalleveranties bij de bouw van ’s werelds grootste zeesluis. “De Selectieve Onttrekking is minstens zo bijzonder voor ons, niet alleen vanwege de hoeveelheid, maar ook gezien de samenwerking en contractvorming in een periode van hevig fluctuerende prijzen”, zegt Patrick Mulders, Technical Sales Manager bij ArcelorMittal. “Inmiddels hebben we al een aantal combiwanden geleverd in verschillende afmetingen, variërend van 1020 tot 1620-profielen, zo’n 6.600 ton aan buispalen en nog eens 2.800 ton aan damwanden. En dat allemaal in verschillende fasen.” 

Damwanden uit schroot

De grootste uitdaging volgens Patrick zat hem hier vooral in het korte tijdspad tussen definitief ontwerp, productie en leverantie. “In het voortraject is uitvoerig aandacht besteed aan het uitkristalliseren van het ontwerp. Dat had als gevolg dat wij kort op de bal moesten spelen met de productie. Op zich geen probleem gezien de omvang van onze organisatie, maar het moet wel ‘even’ in goede banen geleid worden.” Alle damwanden (AZ-profielen) zijn geproduceerd uit schroot in de vlamboogoven van de ArcelorMittal-fabriek in Luxemburg. “Allemaal gerecycled staal dus, inclusief het zwaarste AZ 52-700 profiel”, benadrukt Patrick. “De profielen zijn bovendien geoptimaliseerd qua gewicht, dat nog eens voor een extra CO2-besparing zorgt. Duurzaamheid gaat immers vaak per ton. Hoe minder gewicht, des te minder CO2-uitstoot.”

ArcelorMittal heeft inmiddels al een aantal combiwanden geleverd in verschillende afmetingen, variërend van 1020 tot 1620-profielen.

Slotverklikker

De 6.600 ton aan buispalen voor de Selectieve Onttrekking zijn vanuit de productielocatie in Dintelmond aangevoerd. “Het gaat hier hoofdzakelijk om nieuwe productie waarbij klein deel is omgezet naar voorraad voor een snellere levering”, legt Patrick uit. Om aantoonbaar te maken dat de combiwand op de juiste wijze is gemonteerd, heeft ArcelorMittal een aantal buizen voorzien van het in eigen huis ontwikkelde slotverklikkersysteem Dixeran. “Aan de buispalen zijn sloten gelast die samen met de later aangebrachte damwandprofielen de combiwand vormen. Aan de onderzijde van een aantal sloten bevindt zich de slotverklikker, niet meer dan een pinnetje door de buis en het slot heen met daaraan een sensor waarvan de bekabeling door de buis heen naar boven loopt. De sensor wordt gekoppeld aan een controlebox. Als de damwand op diepte is en goed is geïnstalleerd, breekt de pin af en geeft de sensor een signaal af naar boven. Dixeran is dus een betrouwbaar discontinu instrument om te toetsen of de damwand niet uit het slot is gelopen. Het geeft echter niet aan op welke hoogte de mogelijke slotopening plaatsvindt. Om dit beter te kunnen toetsen hebben we vanuit ArcelorMittal ook een continu systeem ontwikkeld met naderingschakelaars, genaamd AM-SIS. Dit laatste systeem is uitvoerig getest op betrouwbaarheid en wordt inmiddels ook toegepast in projecten.”

Eigen coatingfaciliteit

Sinds een jaar of drie inmiddels beschikt ArcelorMittal over een eigen coatingfaciliteit in Dintelmond. “Door in huis te coaten kunnen we onze logistiek optimaliseren en ons productieproces verduurzamen”, stelt Patrick terecht. “Voor de Selectieve Onttrekking hebben we de bovenste 3 meter van alle damwanden en palen voorzien van een coating.” Wat dit project tot slot uniek maakt, is dat niet alleen de damwand aan het einde van het project getrokken wordt, maar ook het deel van de combiwand voor de bouwkuip. “Alleen de onderste 10 meter blijft achter, de rest wordt afgesneden en kan weer opnieuw ingezet worden. Een combiwand als tijdelijke toepassing komt niet heel vaak voor.” Patrick verwacht echter dat het uit duurzaamheidsoverwegingen in de toekomst wel vaker zal gebeuren.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.