Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Boutenknipper van Hoveniersbedrijf Hol gesignaleerd op de A1
In één dienst wist Hoveniersbedrijf Hol ruim 1 kilometer aan geleiderail te demonteren en op te stapelen, zonder zware fysieke inspanningen te hoeven leveren.

Boutenknipper van Hoveniersbedrijf Hol gesignaleerd op de A1

Rijkswaterstaat heeft de ambitie om in 2030 circulair te werken, dus zonder afval en met hergebruik van grondstoffen. Hoveniersbedrijf Hol sorteert daar alvast op voor en heeft de boutenknipper ontwikkeld, bedoeld om snel en efficiënt bestaande geleiderail te demonteren en af te voeren voor hergebruik. De machine werd onlangs wederom succesvol ingezet bij de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello, een project dat door Heijmans circulair wordt uitgevoerd.

Bermonderhoud vormt een belangrijke pijler bij Hoveniersbedrijf Hol, naast het onderhouden van bedrijfs- en particuliere tuinen. “We verzorgen het bermonderhoud voor partijen als Rijkswaterstaat en grote infra-aannemers door het hele land”, zegt Johan Hol die samen met zijn broer Lennart het bedrijf twee jaar geleden heeft overgenomen van zijn ouders. “Onder bermonderhoud verstaan we onder meer alle grondwerkzaamheden langs de openbare weg, zoals het opvullen en inzaaien van de berm, maar ook het repareren en demonteren van geleiderail.”

Heijmans is zeer tevreden over de inzet van de boutenknipper van Hoveniersbedrijf Hol.

Hels karwei

De verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello wordt zo duurzaam en circulair mogelijk uitgevoerd. Materialen als beton, asfalt, geleiderails en damwanden worden geoogst, gescheiden, bewerkt en hergebruikt. “Maar het handmatig demonteren van geleiderails is een hels karwei”, weet Lennart Hol uit ervaring. “Want om geleiderail te demonteren moeten een groot aantal boutverbindingen worden losgemaakt. En dat gaat lang niet altijd van harte. Bovendien is het lichamelijk ook een behoorlijke inspanning om de geleiderailplanken handmatig op te stapelen.” Dat moet ook machinaal kunnen, dacht Lennart op een gegeven moment en hij ontwikkelde de boutenknipper.

Toegevoegde waarde

Na anderhalf jaar tekenen, ontwikkelen, uitproberen en verbeteren was de boutenknipper een feit. “En met succes”, zegt Lennart met gepaste trots. Ook Heijmans is enthousiast. “Na een korte demonstratie waren ze direct overtuigd van de toegevoegde van onze machine. Zodoende zijn we in eerste instantie gevraagd om te assisteren op de A28 en nu ook in twee fases op de A1. In één dienst wisten we ruim 1 kilometer aan geleiderail te demonteren en op te stapelen, zonder zware fysieke inspanningen te hoeven leveren. Bovendien maken we geen plank stuk, want we snijden alleen op iedere 4 meter de acht stuks bouten door. Dat maakt dat de bestaande geleiderail voor minstens 95% hergebruikt kan worden.”

Heijmans is zeer tevreden over de inzet van de boutenknipper van Hoveniersbedrijf Hol. “De planken worden afgeleverd op de Refo Fabriek van Heijmans en vervolgens gekeurd, ontzinkt en opnieuw verzinkt voor hergebruik”, legt Johan uit. “En zo is de cirkel weer rond.” Trouwens ook voor Hoveniersbedrijf Hol. Het bedrijf is nu voor Heijmans een vergelijkbare knipper aan het ontwikkelen, niet als aanbouwdeel op een mobiele kraan, maar voor plaatsing in hun Refo Fabriek.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.