Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Meters maken voor specialist in kabels en leidingen
Al sinds de eerste fase verzorgt Wolfshaar Infra voor Heijmans de aanleg van glasvezel- en laagspanningskabels langs het gehele tracé.

Meters maken voor specialist in kabels en leidingen

Wolfshaar Infra kent de A1 van binnen en van buiten. Al sinds de eerste fase verzorgt het bedrijf uit Amersfoort voor Heijmans de aanleg van glasvezel- en laagspanningskabels langs het gehele tracé. Daarnaast worden alle oude kabels en leidingen zorgvuldig opgespoord en verwijderd. 

Nog voor de start van het project, heeft Wolfshaar Infra eerst het bouwterrein ingericht. “We hebben lichtmasten en cameramasten geplaatst, de glasvezel- en laagspanningskabels naar de schottenkeet ingegraven en laadpunten voorzien van kabel voor het opladen van het elektrisch materieel”, zegt Martijn Lagerwerf, uitvoerder bij Wolfshaar Infra. “Het project wordt immers grotendeels met elektrisch materieel uitgevoerd.” Ook Martijn verbaast zich nog altijd over de manier waarop het project wordt aangevlogen. “Niet eerder heb ik zo’n omvangrijk emissieloos machinepark bij elkaar gezien met grote rupskranen, mobiele kranen en elektrische vrachtwagens. Ook wij beperken onze footprint, aangezien we uitsluitend draaien op HVO 100-biobrandstof.”

Opsporen en verwijderen

Sinds november 2022 is Wolfshaar Infra buiten bezig op de A1. “We hebben op basis van oude tekeningen de bestaande situatie van de kabels en leidingen in kaart gebracht, proefsleuven gegraven en alles ingemeten”, legt Martijn uit. “Verder hebben we ter plaatse van de kunstwerken die verbreed worden ook alle kabels en leidingen opgespoord en gedocumenteerd. Daarnaast is de exacte locatie en situatie van een aantal mantelbuizen onder de A1 door vastgesteld. Op basis van die informatie kon Heijmans het ontwerp optimaliseren.” Kabels en leidingen die in de nieuwe situatie niet meer worden gebruikt, worden door Wolfshaar Infra zorgvuldig verwijderd. “We demonteren ook de oude lichtmasten en voedingskasten.”

Vele tientallen kilometers

Het gehele tracé van de A1 tussen Apeldoorn en Twello wordt vervolgens door Wolfshaar Infra voorzien van nieuwe glasvezel- en laagspanningskabels, onder meer voor de aansturing van de signaalgevers en de openbare verlichting. “Het gaat in totaal om circa 15 kilometer, en dat zowel heen als terug. Tel daar de op- en afritten en stukken middenberm bij op en dan gaat het om vele tientallen kilometers”, erkent Martijn. “Een dergelijk project met vele lange rechte stukken is ons op het lijf geschreven. Daar zijn we goed in. En dat wordt ook door Heijmans zo ervaren, want anders word je niet voor een tweede fase opnieuw gevraagd. Tussendoor zijn we ook nog op andere projecten van Heijmans actief geweest. De samenwerking verloopt uitermate plezierig. We kennen elkaar inmiddels door en door, en dat betaalt zich uit.”

Martijn verwacht dat Wolfshaar Infra in ieder geval nog tot eind dit jaar aanwezig is op het A1-project. “We hebben voorlopig nog genoeg te doen.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.