Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Zand en grind: de twee onmisbare ingrediënten voor de ‘blocs’
Het materiaal wordt gebaggerd, gespoeld en gezeefd.

Zand en grind: de twee onmisbare ingrediënten voor de ‘blocs’

Aan de Waddenzeezijde wordt de dijk met bijna 2 meter verhoogd en versterkt met Levvel-blocs. Innovatieve en vooral ook oersterke betonblokken die in elkaar haken als legoblokken en de golven breken als het hard stormt. Spaansen Industriezand en Grind leverde twee belangrijke ingrediënten voor de Levvel-blocs: zand en grind.

Voor de versterking is betonzand gebruikt dat uit de Noordzee gehaald wordt.

Voor de productie van de 70.000 Levvel-blocs is veel zand en grind nodig. Om precies te zijn; 140.000 ton zand en 240.000 ton grind. “Het zand is wat grover van structuur”, vertelt Johan Spaansen, directeur van Spaansen en de derde generatie die aan het roer staat van het familiebedrijf. “Dit zogenaamde betonzand halen we uit de Noordzee. Hiervoor zetten we onder meer de YED PRIOR in, het grootste schip van onze vloot dat grind en zand wint. Het materiaal dat we baggeren spoelen en zeven we om het vervolgens op diverse maten te sorteren. Dit geldt ook voor het grind dat we hebben geleverd.”

Spaansen is al jaren koploper in beladingscapaciteit doordat ze de carrosseriebouw in eigen beheer hebben.

Efficiënte levering

De Levvel-blocs zijn in een tijdelijke, speciaal hiervoor gebouwde fabriek in Harlingen geproduceerd met een oplage van zo’n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces. Op het terrein naast deze fabriek is Spaansen Industriezand en Grind gevestigd. “Vanaf zee vervoeren we het zand en grind naar ons eigen terrein. Hier sorteren we het om het vervolgens per truck te vervoeren naar onze buurman, de Levvel-fabriek. In totaal gaat het om zo’n 11.000 trucks die slechts een kleine afstand hoefden af te leggen. Bijkomend voordeel is dat we geen hinder hebben van de lage waterstand in de rivieren. Overigens zijn al onze voertuigen Euro 5 en Euro 6 gemotoriseerd en zijn we al jaren koploper in beladingscapaciteit doordat we de carrosseriebouw in eigen beheer hebben. Om de continuïteit van het productieproces van de betonblokken te garanderen, hebben we speciaal een interne voorraad op ons terrein aangehouden.” Het zand en grind van Spaansen vinden we niet alleen terug in de Levvel-blocs, ook doet het dienst als stevig en solide bed van grof grind voor het onderwaterbeton. “Dit grind heeft een grove structuur zodat het goed draagt op het grind.”

In totaal is 140.000 ton zand en 240.000 ton grind vervoerd.

Beton voor de bouw

Naast de opslag van zand en grind in Harlingen heeft Spaansen hier in 2018 een nieuwe betonfabriek gebouwd. Hier produceert, levert en monteert het familiebedrijf onder de naam Spaansen Bouwsystemen prefab wanden en casco’s voor de woningbouw. “Ons familiebedrijf is in 75 jaar tijd groot geworden door ondernemerschap en verbinding. De uitbreiding naar bouwsystemen is hier een mooi recent voorbeeld van. Het concept heet Gevelklaar waarbij met behulp van robots kant-en-klare woninggevels
worden gemaakt.”     

Vanaf zee vervoert Spaansen het zand en grind naar haar eigen terrein.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.