Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
‘Wij beginnen waar de grote betonelementen eindigen’
Composiet voetgangersbrug Ooijpoort

‘Wij beginnen waar de grote betonelementen eindigen’

“We zijn gespecialiseerd in de lichte constructies voor de infrastructuur”, vertelt Geert Takke,  algemeen directeur van Takke-Breukelen. “En dat doen we volledig, exact volgens de eisen van de opdrachtgever en het beeldkwaliteitsplan. Waar de grote betonelementen eindigen, leveren en monteren wij de afwerkende componenten.”

Als leverancier van deze lichte constructiewerken timmert Takke-Breukelen flink aan de weg. Met de overname van twee zusterbedrijven – Delft Infra Composites en LSEngineering – onderscheidt het bedrijf nu drie disciplines. De eerste is gespecialiseerd in lichte rvs- en aluminiumconstructies, compleet met zaken zoals glas en verlichting. De tweede neemt de composietconstructies voor haar rekening. “Denk hierbij maar aan de afwerking van kunstwerken en de dragende composietconstructies zoals bruggen, brugdekken en sluisdeuren.” De derde tak focust zich op de reparatie en renovatie van stalen bruggen.

Het complete product

“In de regel leveren de hoofdaannemers het beton”, vertelt Takke. “Wij zorgen voor de aankleding en afwerking. Als partner in het bouwproces dragen wij verantwoordelijkheid voor het ontwerp – aansluitend op de 3D-modellen van onze opdrachtgevers – tot en met het aanbrengen van de verankering en zorgen voor de eigen verificatie en opleverdossiers. Met deze manier van werken zijn de raakvlakken feilloos op elkaar afgestemd.”

Langs de Amstelveenlijn realiseert Takke in één nacht een liftschacht. Tegen het ochtendgloren is de lift klaar voor gebruik.

Clashes voorkomen

Een aansprekend project waaraan Takke haar bijdrage heeft geleverd, is de Parallelstructuur A12 in Gouda. Hier is een grote brug met beweegbaar deel gerealiseerd, compleet met randconstructie en geluidschermen. “Onze mensen hebben hier de vrijdraai van onze opdrachtgever gecontroleerd én die van onze eigen constructie”, vertelt Takke. “Zo is de kans op clashes 100% geëlimineerd.”

Complete liftschacht

Ook bij de uitvoering van de Amstelveenlijn had Takke een grote verantwoordlelijkheid. Hier realiseerde zij in één nacht een liftschacht, ontworpen in samenspraak met de opdrachtgever, compleet uitgevoerd met glas en verlichting en gemonteerd. Tegen het ochtendgloren was de lift klaar voor gebruik. “Dat kan natuurlijk alleen met een perfecte voorbereiding”, verduidelijkt Takke. 

Reparatie en Renovatie

De afdeling Reparatie en Renovatie ten slotte levert staaltjes van vakmanschap bij de renovatie van negen stalen bruggen verspreid over het land, van de Afsluitdijk tot de Van Brienenoordbrug. “Alle bruggen worden versterkt door verlijming van de staalplaat. De Friese Scharsterrijnbrug in de A6 en de Suurhoffbrug in de A15 zijn ondertussen alweer klaar voor de toekomst.” 

Duurzaamheid

Binnen al deze werkzaamheden volgt Takke-Breukelen de ontwikkelingen op de voet. Zo is duurzaamheid en met name circulair bouwen geheel geïntegreerd in de beleidsvoering. “Langs de N69 hebben we bijvoorbeeld op grote schaal zonnepanelen geplaatst”, vertelt Takke. “Hierdoor is deze hele route energieneutraal. En in Friesland hebben we een fietsbrug opgetrokken in een biobased composiet. Daar zijn we trots op. In het kader van duurzaamheid kijken we graag verder dan de gangbare oplossingen.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.