Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Circulair funderen in de wegenbouw en railinfra
Alles wat op of aan de weg of het spoor gefundeerd moet worden, kan perfect met een schroeffundering.

Circulair funderen in de wegenbouw en railinfra

Al ruim vijftien jaar, ver voordat het thema duurzaamheid een rol speelde, maakt PNL goede sier met de circulaire Krinner schroefpalen in Nederland. Het alternatief voor de traditionele betonfundering leent zich uitstekend voor projecten in de wegenbouw en de railinfra. Een gesprek met Emiel Pijnenburg, directeur van familiebedrijf PNL.

Krinner bracht het concept van de schroeffundering al in 1994 op de markt als een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief voor de traditionele betonfundering. “Wij hebben het vervolgens in 2008 in Nederland geïntroduceerd. Sindsdien geniet het product een groeiende bekendheid”, ervaart Emiel. Met name de laatste jaren is er veel interesse. “Wat je in de markt ziet gebeuren, is dat de vraag naar duurzame oplossingen alleen maar toeneemt. Met de Krinner schroefpalen bieden wij een pasklaar antwoord van A tot Z. We verzorgen het complete plaatje van sonderen tot monteren, inclusief de geotechnische en statische berekeningen.”

Circulair 

De schroefpaal van PNL bestaat uit een gegalvaniseerde stalen buis met opgelaste schroefdraad, die ontworpen is om horizontale en verticale belastingen in de grond op te nemen. “De mogelijke belastingopname doet in geen geval onder voor die van een betonnen fundering”, zegt Emiel. “PFAS gaat aan ons voorbij, want grondverzet is niet nodig. De schroeffundering is een grondverdringende techniek die met speciale apparatuur in de grond wordt gedraaid. Bij einde levensduur kan de fundering dus ook weer eenvoudig worden gedemonteerd en elders worden ingezet. Dat maakt deze techniek circulair. En het mooie is, van blijvende bodemschade is geen sprake, want de bodem herstelt zich weer in zijn natuurlijke staat.” 

De schroefpaal van PNL bestaat uit een gegalvaniseerde stalen buis met opgelaste schroefdraad.

Van seinpalen tot geluidsschermen

Krinner produceert de schroefpalen in steeds langere lengtes en grotere diameters. “De palen kunnen dus steeds zwaardere lasten opnemen en daarmee is deze techniek nog meer geschikt voor toepassing in de wegenbouw en de railinfra”, zegt Emiel met gepaste trots. Hij krijgt dan ook steeds meer aanvragen uit de infra en ziet ontzettend veel potentie. “Alles wat op of aan de weg of het spoor gefundeerd moet worden, kan perfect met een schroeffundering. Denk aan matrixborden, masten, verkeerslichten, verkeersborden, seinpalen en geluidsschermen. Snelheid is belangrijk in deze sector. Met de schroefpalen blijft de overlast tot een minimum beperkt, want er hoeft niet gegraven te worden en de schroeffundering is direct belastbaar.” In Amerika, Canada en Duitsland wordt er al volop langs het spoor gefundeerd met Krinner schroefpalen.

De schroefpalen bestaan grotendeels uit gerecycled en Europees verwerkt staal en worden geleverd met een EPD-certificaat. “Dat laatst is uniek en heeft nog geen enkele leverancier van schroefpalen”, weet Emiel. “De palen zijn bovendien statisch doorgerekend. In combinatie met het geotechnisch advies kunnen we op voorhand een fundering al volledig statisch dichtrekenen. Het is absoluut het fundament voor de toekomst. Ze zijn duurzaam, innovatief, bijzonder milieuvriendelijk en uiteindelijk kostenbesparend.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.