Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
‘We ondersteunen aannemers rond het spoor in de breedste zin van het woord’
Flexcorail anticipeert samen met de aannemer op risico’s, zowel in de planfase als in de uitvoering.

‘We ondersteunen aannemers rond het spoor in de breedste zin van het woord’

Langs, in,  over en onder het spoor voeren aannemers het hele jaar door talloze grond-, weg- en waterbouwwerkzaamheden maar ook railonderhoudswerkzaamheden uit. Aannemers zijn zelf verantwoordelijk voor de veiligheid op de werkplek. Flexcorail biedt aannemers rond het spoor, die niet gecertificeerd zijn voor werkplekbeveiliging, ondersteuning in het realiseren van een veilige werkplek, vanaf de projectaanvraag tot en met de oplevering. 

Met veiligheidsmaatregelen houdt Flexcorail, één van de door Prorail erkende werkplekbeveiligingsbedrijven, gevaar op de werkplek tegen. Hieronder vallen aanrijdgevaar door trein, tram en metro en elektrocutiegevaar door spanning op de bovenleiding of derde rail. Het bedrijf beschikt daarnaast over een divisie elektrotechniek voor uitvoeringsondersteuning rond het spoor en op het gebied van (rail)infra en tram-en metrolijnen. “We bieden aannemers rond het spoor ondersteuning in de breedste zin van het woord”, aldus Flexcorail directeur Wilco Verschoor.

Risico inventarisatie en uitvoering veiligheidsmaatregelen

Flexcorail anticipeert samen met de aannemer op risico’s, zowel in de planfase als in de uitvoering. In het voortraject houdt Flexcorail een risico inventarisatie van de gehele werkplek. Vervolgens stelt het passende maatregelen vast. “Elk werk is maatwerk”, verklaart Verschoor. “Het ene werk, zoals een paar tegels recht leggen, kan wellicht overdag met beperkte veiligheidsmaatregelen worden uitgevoerd. Het andere werk bevat veel risico op gevaar, dat weggenomen moet worden met aanvullende veiligheidsmaatregelen waarbij het risico volledig weggenomen wordt.” Flexcorail  voert de vastgestelde veiligheidsmaatregelen tijdens het werk uit met veiligheidsmiddelen en veiligheidsfunctionarissen, zoals Grenswachters en Begeleiders Buiten Dienst gesteld spoor.

Voordat Flexcorail tot deze maatregelen overgaat, worden ze aangevraagd bij de (openbaar) vervoerbedrijven en afgestemd met de spoordienstleider.

Onder de veiligheidsmaatregelen vallen de disciplines Buitendienststellingen van trein, metro of tram, waardoor de aannemer zijn werkzaamheden veilig kan uitvoeren en de discipline tijdelijke uitschakeling van spanning voerende delen zoals de derde rail of de bovenleiding. Voordat Flexcorail tot deze maatregelen overgaat, worden ze  aangevraagd bij de (openbaar) vervoerbedrijven en afgestemd met de spoortreindienstleider. Een ander voorbeeld van mogelijke veiligheidsmaatregelen is het aarden van telekranen van de aannemer welke binnen valbereik van de bovenleiding komen. 

Ondersteuning bij technische werkzaamheden

Verschoor: “Flexcorail gaat nog een stap verder dan werkplekbeveiliging want we beschikken over een divisie elektro- en installatietechniek. Hiermee kunnen we aannemers ondersteunen in technische werkzaamheden op en rond het spoor tijdens de realisatie, maar ook in het onderhoud. Stel dat een aannemer verlichting moet vervangen op een opstelterrein waar treinen staan. Wij nemen het hele werkgebied buiten dienst en beveiligen dat. Vervolgens kunnen we ondersteunen bij de aanleg van de verlichting, bijvoorbeeld door bij te springen met vervoer voor de armaturen. Na de oplevering kan ons team vervolgens ondersteunen in het onderhoud van de aangebrachte verlichting.”

Flexibiliteit als meerwaarde

Verschoor merkt dat aannemers geregeld terugkomen omdat Flexcorail deze meerwaarde op een prettige, effectieve manier levert. “Onze flexibele werkwijze komt niet voor niets terug in onze bedrijfsnaam!”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.