Platform over civiele techniek & infrastructuur
Nieuws

Vracht gaat vanaf nu weer over de gracht

DSC_8727
Klaar om vracht door de gracht te duwen.

Tekst | Jan Mol

Beeld | Rutte Groep/Mobilis

4 april 2022 Leestijd 8 minuten

Deel dit artikel

Oude tijden herleven op een nieuwe manier in Amsterdam

De elektrische duwboot van City Barging verzorgt een sereen schouwspel in de Amsterdamse binnenstad. Niet alleen de Amsterdammer, maar ook de toerist geniet van de activiteit die op het water plaatsvindt. Er wordt, in stilte en volledig emissieloos, vracht vervoerd naar het hart van de stad. Net als vroeger, toen de trekschuit moest zorgen voor transport. Oude tijden herleven op een nieuwe manier. City Barging is een groene onderneming, oorspronkelijk opgericht door de Rutte Groep. TBI Infra en Aannemingsmaatschappij H. van Steenwijk hebben eind 2021 een strategisch belang in City Barging genomen. We spreken met Sven Hiskemuller van der Zijden, directeur en mede-eigenaar van de Rutte Groep en Robert Jan Feijen, directeur TBI Infra/Mobilis.

De schone, fluisterstille oranje vloot is niet te missen.

Geen uitstoot, geen hinder, geen schade

“Amsterdam is gebouwd voor wat wij doen.” Een statement van Sven en helemaal waar. “Dit soort transport over water was er al voordat de auto was uitgevonden. Vracht vervoeren over water is een hele logische manier van transporteren. Dat was het toen, dat is het nu en vandaag de dag ook de meest wenselijke.” City Barging werkt met elektrische boten die vracht voortduwen of achter zich aan trekken. Vracht die anders met vrachtwagens door de smalle, overbelaste straten langs de grachten vervoerd had moeten worden. Met het risico op schade aan gebouwen, op ongelukken met voetgangers en fietsers, met een fikse belasting voor de oude kademuren en met de nodige uitstoot en geluidsoverlast. Hoe anders is het om de boten van City Barging in stilte voorbij te zien komen.

Opdrachtgevers stimuleren om duurzaam te werken

Robert Jan: “City Barging past helemaal binnen onze visie over emissieloos bouwen. Daarom zijn we samen met Van Steenwijk ingestapt in dit mooie initiatief. We willen opdrachtgevers in Amsterdam stimuleren om duurzaam te werken. Rutte Groep, Van Steenwijk en Mobilis zijn hard bezig met de renovatie van de stad. We houden de stad in ere en City Barging draagt daar wezenlijk aan bij. Er zit zowel een commercieel als een maatschappelijk voordeel aan: opdrachtgevers zetten vaak in hun uitvraag dat een project duurzaam gebouwd moet worden en in de exploitatiefase duurzaam moet zijn. Met City Barging helpen we actief mee om ook in de realisatiefase zo duurzaam mogelijk te werken. We willen daarom opdrachtgevers stimuleren om duurzaam te werken. Logistiek gezien hebben we het zo goed voor elkaar, dat we niet eens hoeven te concurreren met vracht over de weg, in de binnenstad. We zijn op alle fronten namelijk preferabel.”

“In plaats van een vrachtwagen die de straat blokkeert, zouden we vanaf het water kunnen leveren.”

“Iedereen die werkzaamheden nabij of aan het water heeft, of gebruik wil maken van watertransport kan ons inhuren”, zegt Sven. “We werken graag voor derden. Onze vloot bestaat momenteel uit twee elektrische duwboten die volop in de vaart zijn, er zijn er twee in aanbouw, dan beschikken we nog over een hybride boot en hebben we een elektrisch kraanschip, waarvan uiteraard ook de kraan elektrisch werkt.” 

Afleveren kan bij de hubs

Al die vracht die over de grachten verder vervoerd wordt, zal toch eerst ergens gelost moeten worden. “Daarvoor zijn hubs ingericht die goed te bereiken zijn. Er is een grote hub in de Dirk Metselaarhaven en er zijn twee hubs nabij het centrum, de Dijksgracht en de Nieuwe Houthavens. Verder beschikken we over een kleine hub bij het foodcenter. Het mooie is dat bedrijven die regelmatig vracht naar het centrum getransporteerd willen hebben, een eigen hub kunnen huren op een van onze terreinen Hoe mooi wil je het qua logistiek hebben? Opdrachtgevers zijn dan niet alleen duurzaam bezig, maar winnen enorm veel tijd door alle verkeerschaos in de drukke binnenstad te mijden”, aldus Sven. De ligplaatsen zijn ook meteen de laadplaatsen voor de boten van City Barging.

Zero Emissie, daar mag Amsterdam trots op zijn.

Logistiek die steeds breder wordt

“City Barging vervoert nu vooral bouwvracht en afval. Ga je echter nadenken over wat je nog meer over het water kunt vervoeren, dan lijken de mogelijkheden eindeloos”, schetst Robert Jan. “Alles wat binnen de maatvoering van onze boten blijft, kan over het water. Zo zou je kunnen denken aan het aanleveren van goederen aan bedrijven en horeca langs de grachten. In plaats van een vrachtwagen die de straat blokkeert, zouden we vanaf het water kunnen leveren. The sky is the limit. Je zult zien dat onze inzet de komende jaren steeds breder wordt.”

Mobilis maakt gebruik van City Barging bij de bouw van de parkeergarage onder de Singelgracht (De Marnix Garage).

Brengt dat niet een bepaalde verantwoordelijkheid met zich mee, als het steeds drukker wordt op het water met elektrische vrachtbootjes? Robert Jan: “Uiteraard en daar anticiperen we ook op. Kijk eens naar woonboten… we varen figuurlijk ‘door iemands achtertuin’. Het wordt zaak om toeristisch en zakelijk transport goed te coördineren. De positieve impact die City Barging op de binnenstad heeft, maakt dat we er met zijn allen de schouders onder moeten zetten. Daarom werken we volledig transparant. Wij zijn ervan overtuigd dat er meer steden met grachten zullen volgen, denk aan Leiden of Utrecht. Dit is het begin van veel meer.”    

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht