Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Emissievrije herontwikkeling Nunspeetse stationsomgeving 
De elektrische mobiele kraan wordt veelal ingezet bij het grondwerk en rioleringswerkzaamheden.

Emissievrije herontwikkeling Nunspeetse stationsomgeving 

De stationsomgeving van Nunspeet wordt de komende jaren compleet vernieuwd. Sinds januari 2023 werkt BAM Infra Nederland aan de uitvoering buiten, die in totaal vier jaar in beslag neemt en volledig emissievrij wordt aangevlogen. Onderaannemer Van Werven Infra investeerde speciaal voor dit project in twee elektrische machines die permanent in Nunspeet zijn gestationeerd. De veelzijdig dienstverlener in de infra heeft de energietransitie al vroegtijdig onderkend en beschikt inmiddels over een breed scala aan apparatuur om emissievrij te kunnen werken, ook op locaties waar geen voeding voorhanden is.

In Nunspeet wordt de gelijkvloerse spoorwegovergang in de Elspeterweg opgeheven en vervangen door twee onderdoorgangen, één voor gemotoriseerd verkeer en één voor langzaam verkeer met hierbij ook een toegang tot het perron. “Bijzonder aan dit project is dat het volledig emissievrij wordt uitgevoerd”, zegt Tiemo Buist, commercieel manager infra bij Van Werven. “Met onze conventionele machines en vakbekwame bediening zijn we al jarenlang een vaste toeleverancier van BAM Infra. Met de toezegging van hen op een langdurige samenwerking was het investeren in twee elektrische machines een aanvaardbaar risico.”

Met de toezegging van BAM Infra Nederland op een langdurige samenwerking was het investeren in twee elektrische machines voor Van Werven een aanvaardbaar risico.

Ambassadeur

Van Werven is in Nunspeet actief met een Doosan 165 Electric en een Mecalac e12, beide uitgevoerd in de huisstijl van BAM. “De mobiele kraan wordt veelal ingezet bij het grondwerk en rioleringswerkzaamheden, terwijl we met de elektrische Mecalac met name de stratenmakers bijstaan, zoals het inschuiven van de verschillende bouwkundige lagen, de halfverhardingen en het bijrijden van stenen en banden”, legt Tiemo uit. Volgens hem was het vooral in de beginperiode best wel wat pionieren. “Het waren voor ons de eerste elektrische machines in onze vloot en ook voor de BAM is het één van de eerste emissievrije projecten. De bouwaansluiting die toegezegd was, kwam bovendien pas vele maanden later. Daarom hebben we in het begin extra accuboxen ingezet om een volle dag te kunnen draaien met de machines. Samen met de BAM en in het bijzonder uitvoerder Harry Wijnbergen hebben we de ‘kinderziektes’ die nu eenmaal gepaard gaan bij zo’n eerste emissievrij project opgelost. Harry is inmiddels een ware ambassadeur geworden voor de inzet van elektrisch materieel. En daar zijn wij als Van Werven Infra ook heel blij mee. Gezamenlijk zijn we er letterlijk en figuurlijk energie in blijven stoppen om het tot een succes te maken.”

Een emissievrij project aannemen is één, om het echt te laten lopen moet de hele organisatie een transitie doorgaan, vindt Tiemo. “Het is compleet anders werken.” Daarom heeft Van Werven Infra een coördinator emissievrij werken aangesteld die thuis is in de elektrotechniek en als vraagbaak en expert fungeert, zowel intern als extern. “BAM is weliswaar één van de eerste partijen die een duurzame samenwerking met ons is aangegaan, maar sindsdien zijn we op dat vlak ook met andere partijen gestaag gegroeid. We leveren het complete plaatje om een project emissievrij aan te vliegen, van inmiddels zestien emissievrije machines inclusief bediening tot een scala aan accuboxen en elektrische transportmiddelen.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.