Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Stofvrij koppen snellen op de Blankenburgverbinding

Stofvrij koppen snellen op de Blankenburgverbinding

Met een gloednieuwe kraan en een kraker mét stofverneveling wist het familiebedrijf gefaseerd 580 funderingspalen te snellen op één van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Volledig ingepast in de planning van opdrachtgever BAAK en balancerend op bokken en schotten op 150 centimeter boven de werkvloer. Net voor het ter perse gaan van deze editie van GWW scoorde Blijleven Koppensnellers een vervolgopdracht: een extra 3.600 palen snellen.

Koppensnellen is van oudsher een zwaar en arbeidsintensief werk, maar Blijleven Koppensnellers heeft het tot een ware kunst verheven. “Het inzagen gaat tegenwoordig machinaal, de palen worden hydraulisch gesneld met stofverneveling en het puin wordt met een kraantje opgeschept”, legt John Blijleven uit. “Van stofoverlast door het koppensnellen is dan ook geen sprake meer. We zijn het eerste bedrijf in Nederland met een zelf ontwikkelde stofverneveling op al onze 40 palenkrakers. Helaas heeft het voorkomen van stof nog niet de prioriteit van elke aannemer, ondanks dat het een verplichting is. Gelukkig weet BAAK het wel te waarderen.”

Blijleven Koppensnellers is op de Blankenburgverbinding voornamelijk actief geweest met het koppensnellen van de palen voor de toerit van de Hollandtunnel. “We hebben de vierkante prefab palen vk450 (met acht of twaalf wapeningsstaven, rond 25 millimeter) tussen de 1 à 2 meter gesneld vanuit een flexibele werklocatie op bokken en schotten. Daarbij hebben we de planning van de aannemer gevolgd. In dit geval kon BAAK niet alles tegelijk uitgraven. Dat zou de grond doen openbarsten. Het uitgraven is dus gefaseerd uitgevoerd, net als het koppensnellen. De kraan is de put niet uit geweest. Dat is onze kracht: we zijn als bedrijf heel flexibel. Al met al kijken we terug op een goed verlopen project. Het is altijd prettig samenwerken met infra-aannemers.” En dat blijkt wederzijds, want het innovatieve familiebedrijf mag ook aan de andere kant van de Hollandtunnel nog eens 3.045 palen snellen (eveneens vk450) en nog eens 625 palen van hetzelfde type bij de toerit naar de Maasdeltatunnel.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.