Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Steigers voor dienstenhaven in definitieve ontwerpfase

Steigers voor dienstenhaven in definitieve ontwerpfase

De dienstenhaven bij de Nieuwe Sluis in Terneuzen moet uiteraard worden voorzien van de nodige steigers. Een mooie opdracht die Van der Zalm Metaalindustrie BV ten deel is gevallen. Zij doen het ontwerp en de realisatie, Simon Knaap vertelt er meer over.

“De haven ligt in de voorhaven aan de Westerschelde en heeft een bruikbare lengte van 375 meter, bij een breedte van circa 88 meter. Volledig rechthoekig, met een inham in het talud. Alle drijvende objecten en bruggen binnen de haven vallen binnen onze scoop”, begint Knaap. “Dan hebben we het over een dienstensteiger, afmeersteigers loopsteigers, enkele vingersteigers, een zware voertuigbrug en een drietal loopbruggen. Dat wordt allemaal door ons ontworpen, geproduceerd en geplaatst.”

Drijvend ponton

“De dienstensteiger is bedoeld voor het laden en lossen van goederen, evenals het faciliteren van calamiteitendiensten. De steiger meet zo’n 100 meter lang bij een breedte van 12 meter en bestaat uit drie secties. Dat worden drijvende pontons, die aan een aantal palen liggen. Deze steiger is straks te bereiken via de dienstenbrug van 43 meter bij 4 meter, die aan één   zijde scharnierend op de keerconstructie ligt. De andere zijde ligt in verband met de grote verschillen in de waterstand rollend op de dienstensteiger”, legt Knaap uit.

Over de afmeersteiger Oost: “Deze pontonconstructie is 280 meter lang en wordt geknipt in modules van 45 meter. Deze steiger drijft langs palen omhoog en omlaag en wordt aan de afmeerlijn voorzien van kunststof gordingen voor het afmeren. Via twee loopbruggen is deze steiger bereikbaar, we hebben het dan over eenzelfde scharnier- en rolconstructie als bij de dienstensteiger.”

Ontwerpvraagstukken

Alles verkeert nog in de ontwerpfase, waarbij er rekening gehouden wordt met forse krachten die er in de dienstenhaven kunnen optreden. Knaap: “In de rechterhoek van de dienstenhaven is veel golfslag, meer dan in de rest van de haven. Voor de steiger betekent dit afketsen, botsen en terugvallen. We houden rekening met optredende golfhoogtes van 2,8 meter met een interval van 4 seconden die zouden kunnen voorkomen (eens per 100 jaar volgens studies van Svasek). Dat zijn momenten dat de hele boel de lucht in getild wordt, wat voor ons een pittig engineeringsvraagstuk oplevert. Daarom werken we hierin nauw samen met VNSC en externe specialisten voor analyses en berekeningen. Er zijn goede dynamische studies nodig om een veilige steiger te ontwerpen.”

Loopsteiger en afmeersteiger Oost

Aan de noordwestzijde in de dienstenhaven is een loopsteiger voorzien. “Een drijvende buis met een bordes, aan buispalen bevestigd. Deze steiger is bedoeld om de golfschotten te kunnen bereiken maar ook om kleine vletjes te laten afmeren.” De golfschotten dienen ervoor om de binnenkomende golfenergie te reduceren met zo’n 80%.  

De voorziene afmeersteiger Oost wordt net als de dienstensteiger zwaar uitgevoerd. Dit is nodig om zwaardere boten te kunnen laten afmeren en in geval van calamiteiten een klap op te kunnen vangen. Tot slot zegt Knaap: “We zijn druk bezig met het ontwerpen en zijn uit de voorlopige ontwerpfase. Nu wordt het definitieve ontwerp uitgewerkt en de verwachting is dit in september af te ronden. Ook verwachten we dit jaar nog het uitvoeringsontwerp gereed te krijgen.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.