Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Specialisten in staalbouwkundige (water)werken en bewegingswerken sinds 1928
Het inhijsen van het 2.000 ton zware brugval voor de Haringvlietbrug. (Foto: Rijkswaterstaat)

Specialisten in staalbouwkundige (water)werken en bewegingswerken sinds 1928

Hollandia ontwerpt, realiseert en onderhoudt complexe staalbouwkundige (water)werken en bewegingswerken, zoals bruggen, sluizen, stuwen, (stormvloed)keringen en specials. Activiteiten waarbij het bedrijf steeds vaker de grenzen verlegt van wat staalbouw tot nu toe mogelijk heeft gemaakt. “We bouwen specialistischer en innovatiever dan ooit tevoren”, aldus Diederik van Rijn, directeur Hollandia Infra “Naast vakmanschap en kennis vereist dit ook goede partners om mee samen te werken. Via krachtenbundeling en kennisdeling ontzorgen wij onze opdrachtgevers en vullen we het complete traject in: van ontwerp tot en met sleutelklare oplevering.”

Onder de Hollandia-vlag zijn onder meer de dochterondernemingen Hollandia Infra en Hollandia Services actief. Richt de eerste zich op de nieuwbouw van staalbouwkundige (water)werken, Hollandia Services focust op zowel het regulier en groot onderhoud als de renovatie daarvan. Beide bedrijven hebben door de jaren heen een uitgebreide ervaring en een indrukwekkend trackrecord opgebouwd. 

Het inhijsen van een van de twee brugvallen voor de Hoge Euvelgunnerbrug in Groningen.

Dankzij de combinatie van kundige medewerkers en een sterke marktpositie, waarbij samenwerking, veiligheid en duurzaamheid hoog in het vaandel staan, is Hollandia klaar voor de toekomst. “Wat betreft technologische innovaties, samenwerking en duurzaamheid willen we in 2025 dé toonaangevende partij zijn”, bevestigt Ronald van den Berg, directeur Hollandia Services, de ambities. 

Strategisch gelegen

De strategische ligging aan open vaarwater nabij de Rotterdamse havens maakt Hollandia’s hoogwaardige productielocatie uitermate geschikt voor een breed scala aan klanten binnen de bouw, offshore, petrochemie, industrie en scheepsbouw. Het is een omgeving waarbinnen Hollandia Infra en Hollandia Services tot grootse prestaties komen. Wanneer we de twee dochters nader onder de loep nemen, blijkt het vakmanschap van Hollandia Infra te rusten op een ruime kennis en kunde. “Staalconstructies en bewegingswerken worden steeds imposanter, de condities uitdagender”, vervolgt Diederik. “Dat dwingt ons om creatief en innovatief te zijn: qua design, engineering, projectmanagement, fabricage, conservering, transport én montage. Al die disciplines hebben we in huis.”

Montage en afstellen van het bewegingswerk in de brugkelder van de Hoge Euvelgunnerbrug.

Infrastructuur in betrouwbare conditie

Hollandia Services heeft als taak de ‘natte infrastructuur’ binnen Nederland in betrouwbare conditie te houden. Door middel van reguliere inspecties, onderhoud, revisie en renovatie waarborgen de vakspecialisten de optimale technische conditie van vele civieltechnische werken. Daarvoor heeft Hollandia Services de beschikking over een eigen engineerings-, E&I- en onderhoudsafdeling en een 24-uurs calamiteitenservice.

Totaaloplossing

De kracht van Hollandia zit ‘m niet alleen in het feit dat het alle diensten onder één dak aanbiedt, ook de hechte samenwerking tussen de beide dochterondernemingen draagt eraan bij. “Het raakvlak tussen werktuigbouwkunde en E&I wordt zwaarder en groter”, legt Ronald uit. “Door deze disciplines in eigen huis te beheersen en de raakvlakken optimaal op elkaar af te stemmen, bieden we de klant een totaaloplossing. Dat heeft een positief effect op de doorlooptijd, het budget en het eindresultaat. Het open en transparante karakter en het creëren van een optimale synergie, zowel intern als binnen de samenwerking met externe partijen, is daarbij essentieel.”

Vervanging van E- en WTB-installaties voor Provincie Zuid-Holland.

Samenwerking

Mooie voorbeelden van de samenwerking tussen Hollandia Infra en Hollandia Services zijn de renovatiewerkzaamheden aan de Haringvlietbrug en de Euvelgunnerbrug. In het eerstgenoemde project van Rijkswaterstaat kreeg Hollandia Infra vanuit combinatie Mobilis en Croonwolter&dros opdracht voor het vervangen van de brugklep. Het bijbehorende bewegingswerk werd gerealiseerd door Machinefabriek Rusthoven. De 2.000 ton zware brugklep is binnen een recordtijd van negen maanden zoveel mogelijk plug & play in de fabriek gebouwd. Perfect op tijd voor de start van het acht weken durende verkeersslot. Een van de grootste uitdagingen in deze periode was het afstellen van het bewegingswerk. De brugklep beweegt door middel van rondsels achter op de ballastkist over een grote radiale tandbaan in de brugkelder. Het afstellen van deze tandoverbrenging is een precisiewerk dat grote kennis en kunde vereist. Een specialistisch team van Hollandia Infra en Services samen heeft ervoor gezorgd dat dit proces vlekkeloos verliep. Ondertussen was een ander team van Hollandia Services bezig met de uitvoering van groot onderhoud aan de 1 kilometer lange vaste brug.

Ook aan de Hoge Euvelgunnerbrug in Groningen kwam de synergie van beide BV’s goed tot uiting. Hollandia Infra heeft in opdracht van Combinatie Herepoort de twee brugvallen inclusief het bewegingswerk vervangen. De montage ter plaatse werd opgepakt door de collega’s vanuit de Hollandia Services-vestiging in het Friese Sint Nicolaasga.

Het afstellen van de tandbaan in de brugkelder van de Haringvlietbrug.

Ook groots in het kleinere werk

Het zijn niet alleen grote werken die Hollandia realiseert, het bedrijf heeft ook tal van kleinere bruggen, sluizen en keringen in portefeuille. Zoals de Brug Ouderkerk, die Hollandia Infra in bouwteamverband samen met VHB, KWS Infra, Vialis en Movares heeft vernieuwd. Hollandia Services is in het najaar van 2023 samen met Provincie Zuid-Holland gestart met project Vaarweg 1: het groot onderhoud van een negental bruggen over de Delftse Schie in en nabij Delft. De werkzaamheden hier bestaan voor het grootste deel uit het vervangen van alle E-installaties, maar er vinden ook werktuigbouwkundige, civiele en conserveringswerkzaamheden plaats. Na de uitvoering van het groot onderhoud volgt per brug nog een tweejarige onderhoudsperiode.

Klaar voor de toekomst

Zo bouwen Hollandia Infra en Services samen aan de verbetering van de ‘natte’ infrastructuur binnen Nederland en daarbuiten. Hollandia kiest daarbij ook heel bewust voor een duurzame inzet van haar mensen. “We vinden het enorm belangrijk dat onze mensen met veel plezier hun werk doen, gave dingen maken, maar ook ontwikkelingsruimte krijgen binnen de organisatie”, zegt Diederik. “Goede vakmensen zijn schaars. Daarom hebben we al decennialang een eigen Leerschool: enerzijds een kweekvijver van nieuw talent, anderzijds biedt het zeer ervaren medewerkers de ruimte minder fysiek werk te doen door hier hun enorme kennis en ervaring te delen en hulp van de jonge collega’s te gebruiken”, vult Ronald aan. Met een combinatie van kundige medewerkers en een sterke marktpositie, waarbij samenwerking, veiligheid en duurzaamheid hoog in het vaandel staan, is Hollandia klaar voor de toekomst.      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.