Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Sluis Roode Vaart ondergaat elektrotechnische update

Sluis Roode Vaart ondergaat elektrotechnische update

Behalve civiel- en werktuigbouwkundig wordt sluis Roode Vaart ook besturingstechnisch naar een hoger niveau getild. Hoppenbrouwers Techniek staat in voor de elektrotechnische werkzaamheden die breder zijn getrokken naarmate de projectvoorbereiding vorderde. De complete bediening gaat op de schop. 

Bekend gezicht

Hoppenbrouwers Techniek is een bekend ‘gezicht’ bij waterschap Brabantse Delta. “We hebben een raamovereenkomst met het waterschap voor een aantal lopende zaken”, vertelt projectleider Jeroen Machielsen. “Vanuit die samenwerking heeft het waterschap ons rechtstreeks benaderd om de scope te bepalen voor het elektrotechnische deel van de sluis om de komende twintig jaar de bedrijfszekerheid te garanderen. We hebben letterlijk met het waterschap om tafel gezeten en de wederzijdse bevindingen tijdens inspecties besproken om samen tot een goed ontwerp te komen. Op basis daarvan is besloten om de besturing compleet te vernieuwen, uiteraard passend binnen het financiële plaatje van het waterschap.”

Rinketten

Hoppenbrouwers vernieuwt de complete schakelruimte, schrijft nieuwe software op basis van een nieuwe risicoanalyse en ontwerpt het camerasysteem ten behoeve van de nieuwe besturing van de sluis. “De raakvlakken met Van der Straaten Aannemingsbedrijf zijn gering”, zegt Machielsen. “De nieuwe bekabeling bijvoorbeeld is reeds grotendeels aangelegd, zonder de huidige besturing te verstoren. Wel zijn we betrokken bij de aansturing van de rinketten in de hefdeur, zodat bij droogte zoetwater gespuid kan worden door de hefdeur naar het achterland. Deze rinketten kunnen straks op afstand worden bediend op basis van het gemeten peil. Dat geldt overigens voor de complete bediening van de sluis die straks op afstand bediend kan worden. De huidige vaste bedieningspoort door middel van een lessenaar bij de sluis wordt vervangen door een scherm. Het blijft dus mogelijk om de sluis ter plaatse te bedienen.”

Spannend moment

Het grootste deel van de bekabeling voor de nieuwe besturing en nieuwe schakelkasten is dus reeds voorzien. Machielsen: “Momenteel zijn we bezig met het schrijven van het functioneel ontwerp voor de software. Dat wil zeggen, we bekijken wat er volgens de eisen moet gebeuren om de sluis zo veilig mogelijk te bedienen. Tijdens een stremming van anderhalve week, tegen het einde van dit jaar, schakelen we over op de nieuwe besturing. Dat is altijd een spannend moment, hoewel er qua functionaliteiten niet veel gaat veranderen. Als bedrijf hebben we zoveel ervaring dat we ons daarover geen zorgen maken. Met dank ook aan een goede samenwerking en afstemming met zowel Van der Straaten als het waterschap. De grootste uitdaging is misschien wel het werken op grote hoogte in de toren”, lacht Machielsen. “Vanzelfsprekend hebben we ook daar alle veiligheidsissues beetgepakt om zo veilig mogelijk te kunnen werken. Het feit dat het waterschap het vertrouwen uitspreekt door ons rechtstreeks te benaderen, is voor ons een mooi compliment.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.