a44-n434-hoge-overzichten-5-kopieren

In beeld: de A44 – N434. “Met de bureaustoelen in de modder op de bouwplaats zie je meer, je hoort meer en je houdt meer gevoel bij het project.”

02:19
15-07-2020

Royal HaskoningDHV breed verweven in het project RijnlandRoute

Royal HaskoningDHV is als adviseur van bouwcombinatie COMOL5 medeverantwoordelijk voor het project de RijnlandRoute van de provincie Zuid-Holland. Royal HaskoningDHV zit breed verweven in het bouwproject met betrokkenheid in zowel het ontwerp, vergunningen als een deel uitvoeringsbegeleiding. Bart Peerdeman, integraal ontwerpmanager van COMOL5 en tevens Associate Director Infrastructure Rotterdam bij Royal HaskoningDHV, vertelt over de betrokkenheid van het bedrijf bij het project.

“Royal HaskoningDHV is in beeld bij diverse disciplines rondom de RijnlandRoute. Denk hierbij aan het ontwerp van de kunstwerken en de tunnel, ontwerp van installaties en advies voor bijvoorbeeld ecologie, bodemverontreinigingen en vergunningen. Onze mensen werken in gemixte teams, samen met mensen van de bouwcombinatie en andere adviesbureaus. Kijken we naar het civiele ontwerp, dan zijn we betrokken bij geotechnische berekeningen voor de fundatie, de bouwkuipen, de tijdelijke bemaling en de definitieve betonconstructie van de tunnel en de verdiepte ligging. Ook zijn we medeverantwoordelijk voor het ontwerp van de fly-overs bij de A4. Bij deze ontwerpen komt onze ruime ervaring op gebied van digitalisering en innovatie, zoals parametrisch ontwerpen, erg goed van pas. De RijnlandRoute heeft zeer uitdagende kunstwerken. Deze buitengewone ontwerpen zijn wat Royal Haskoning bij uitstek goed kan.”

Een verbindende rol

Peerdeman heeft een zowel een technisch-inhoudelijke als verbindende rol binnen het project RijnlandRoute. “Ik ben eindverantwoordelijk voor het integrale ontwerp. Het komen tot een integraal ontwerp vergt het continu zoeken naar verbinding. Dat geldt zeker ook voor mijn collega’s. Ook van hen verwacht ik dat zij actief verbinding maken met andere disciplines binnen het project, zowel met ontwerp als met realisatie. Dat is mede de kracht van RoyalHaskoningDHV en hiermee zijn we een sterk aandeel binnen het ontwerpteam”.

Bart Peerdeman, integraal ontwerpmanager van COMOL5 en tevens Associate Director Infrastructure Rotterdam bij Royal HaskoningDHV.

 

Samen sterk

Bart Peerdeman is als ontwerpmanager onderdeel van het management team onder leiding van Rick Pattipeilohy (Projectdirecteur COMOL5 namens Mobilis). “Mijn  verantwoordelijkheden zijn de integraliteit en de kwaliteit van het ontwerp in combinatie met de planning, de kostenbewaking en hoeveelheden van het ontwerp. Tevens ben ik verantwoordelijk voor de constructieve veiligheid. Dat strekt al vanaf de ontwerpfase en loopt door in de realisatiefase. De beste ontwerpen maak je samen. We werken nauw samen met de realisatie-afdeling. Samen maken we keuzes, waarbij er vaak sprake is van een spanningsveld: het voldoen aan de richtlijnen en eisen van stakeholders kan soms uiteenlopen met wat men bij realisatie graag zou zien. Het zoeken naar een zo optimaal mogelijk ontwerp voor alle partijen, terwijl tegelijkertijd de planning wordt behaald is een continue uitdaging. Hierbij maken we optimaal gebruik van de digitale integrale 3D-modellen die we hebben gemaakt.”

Een goede technische achtergrond als basis

Kenmerkend voor Royal HaskoningDHV is dat men altijd in staat is om kundige mensen te leveren, die graag de samenwerking opzoeken en deze ook kunnen aangaan. Peerdeman: “Onze basis is een goede technische achtergrond, vanuit daar denken we in oplossingen bij al onze samenwerkingsverbanden”.

Voor een optimaal ontwerp draait alles om goede communicatie en afstemming met de realisatie, maar ook met stakeholders en de omgeving. Korte communicatielijnen zijn van het grootste belang. Bij de RijnlandRoute zit het ontwerpteam op de bouwlocatie. “Met de bureaustoelen in de modder op de bouwplaats zie je meer, je hoort meer en je houdt meer gevoel bij het project.”

Het ontwerpproces stopt niet bij aanvang van de realisatie. “Ook al zijn we na een jaar ontwerpen naar buiten gegaan, het ontwerpen loopt nog door. Een ontwerptraject bestaat uit een voorontwerp, een definitief ontwerp en een uitvoeringsontwerp. In die laatste ontwerpfase bevinden we ons nu”, schetst Peerdeman. De grote bulk van het ontwerpwerk is afgerond en het grote ontwerpteam is afgebouwd. De afronding van het ontwerp en de ‘site engineering fase’ wordt gedaan door kleinere teams.

Einde van het ontwerpproces

Wat gebeurt er als alle ontwerpen en afstemmingen afgerond zijn? Peerdeman antwoordt: “Dan stopt mijn werk en draag ik alles over aan de site engineer. Ik blijf in beeld voor vragen van buiten naar binnen toe over ontwerpen, maar er worden geen nieuwe ontwerpen gemaakt. De site engineer staat vervolgens paraat om vragen te beantwoorden die betrekking hebben op de ontwerpen die er liggen.”     

Tekst | Jan Mol Beeld | RoyalHaskoningDHV/Bart Peerdeman

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

GROND/WEG/WATERBOUW partners