Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Ontwerp van afdichtingen luistert heel nauw
Het afdichten van constructies als die in de Nieuwe Sluis Terneuzen vraagt veel expertise.

Ontwerp van afdichtingen luistert heel nauw

Complexe puzzel met veel details

Het afdichten van constructies als die in de Nieuwe Sluis Terneuzen vraagt veel expertise, denkwerk en kennis van zaken. Het is op z’n zachtst gezegd, een complex verhaal. Laten de design engineers van Trelleborg Ridderkerk zich daar nu juist naar eigen zeggen ‘heel comfortabel’ bij voelen. Eén van hen is Olivier Schuringa: “Een technische uitdaging is er om op te lossen.”

Trelleborg ontwerpt, produceert, test, evalueert en installeert waterinfrastructurele oplossingen. Hoe complexer, hoe beter. Want, “onze kracht is creatief zijn in het bedenken van oplossingen”, aldus Schuringa. “Wat wil de klant, wat zijn de mogelijkheden en hoe kunnen wij daar werkbare producten voor ontwerpen?” In het geval van de Nieuwe Sluis Terneuzen is Trelleborg onder meer verantwoordelijk voor het ontwerp, levering en installatie van de afdichtingen voor de rioolschuiven, de droogzetschotten en onderhoudsschotten. 

Tot op de millimeter nauwkeurig

Schuringa legt uit dat er twee type afdichtingen zijn toegepast: enerzijds een compressie-afdichting en anderzijds een afdichting door waterdruk. “Voor Terneuzen hebben we een combinatie van deze twee ontworpen. Bij dit soort projecten speelt een aantal uitdagingen. Je hebt te maken met de wensen en eisen van de klant, denk bijvoorbeeld aan gewenste levensduur, onderhoud en gebruik van de betreffende schuif. De rioolschuif bijvoorbeeld gaat vaak op en neer, terwijl het onderhoudsschot alleen tijdens onderhoud wordt ingezet. De droogzetschotten hebben complexe vormen om af te dichten, rekening houdend met een hoge waterdruk op de onderste schotten. Dat heeft uiteraard gevolgen voor het ontwerp en materiaal van de afdichting. Maar ook moet er rekening worden gehouden met onder meer de omgeving. Heb je te maken met getijden waardoor de waterdruk dynamisch is, is het zout of zoet water, hoe groot is de kans op storm of cyclonen zoals in Azië? Dit soort vraagstukken leverden geregeld interessante open dialogen op met de aannemerscombinatie Sassevaart.” Wat het voor het team van Trelleborg extra uitdagend maakt, is dat de verschillende profielen ook nog naadloos op elkaar aan moeten sluiten, met name in de hoeken. “Een complexe puzzel met veel details waar je op moet letten. Wij denken mee aan robuuste oplossingen met een lange levensduur van goede kwaliteit.”

Hoe beter het ontwerp praktisch uitvoerbaar is, hoe soepeler de installatie verloopt.

Praktische kennis

Eenmaal uitgedacht en ontworpen, zijn de afdichtingen klaar om geïnstalleerd te worden. Voor de Nieuwe Sluis is Trelleborg ook verantwoordelijk voor de installatie van haar afdichtingen. Ook hier zijn de design engineers van Trelleborg nauw bij betrokken. Schuringa: “Bij de daadwerkelijke installatie komen staal, beton en rubber bij elkaar. Wij hebben nauw contact met onze buitendienst. Hoe beter mijn ontwerp praktisch uitvoerbaar is, hoe soepeler de installatie verloopt. De feedback van de buitendienst is dan ook zeer waardevol en levert extra praktische kennis op voor volgende projecten. Dankzij de goede samenwerking en afstemming met de aannemerscombinatie Sassevaart zijn de afdichtingen vakkundig ingebouwd.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.