Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Monsterklus op donkere diepte
Op piekmomenten assisteerde de specialist in baanbrekende onderwateroplossingen aannemerscombinatie BAAK met maar liefst 180 duikers.

Monsterklus op donkere diepte

Sinds 2018 levert DISA International een belangrijke bijdrage aan de A24 Blankenburgverbinding. Op piekmomenten assisteerde de specialist in baanbrekende onderwateroplossingen aannemerscombinatie BAAK met maar liefst 180 duikers. Ook nu nog zijn er diverse teams van DISA bezig met onder meer het op de centimeter nauwkeurig afbranden van de combiwand. En dat met weinig tot geen zicht onder water.

Een groot deel van de Blankenburgverbinding is (deels) onder water gebouwd. In het voortraject heeft BAAK veel contact gehad met DISA International om de onderwaterconstructies zo efficiënt mogelijk aan te vliegen. “Het is voor ons absoluut een monsterklus”, zegt Didier de Graaff, Managing Director van DISA International. “Op piekmomenten waren we zeven dagen in de week dag en nacht actief. Daarvoor hebben we ook een beroep gedaan op onze buitenlandse partners. Andere projecten en klanten mochten geen hinder ondervinden van deze monsterklus.”

Momenteel is DISA International druk bezig met het verwijderen van de vakwerken en het wegbranden van de combiwand.

Brievenbuskuip

Momenteel is DISA International druk bezig met het verwijderen van de vakwerken en het wegbranden van de combiwand in de toeritten naar de Maasdelta-afzinktunnel op 32 meter diepte. “Deze zogeheten brievenbus aan de noord- en zuidzijde heeft gedurende de bouw van de toeritten als buffer gefungeerd. Enerzijds om de toeritten waterdicht af te sluiten en anderzijds als aanvaarbeveiliging voor de bouwkuip erachter”, zegt Marc Veldhuizen, uitvoerder bij DISA International. “Zo’n brievenbus bestaat uit twee rijen van elk 15 buispalen in diameters van 1,60 tot 1,85 meter aan elkaar gekoppeld met damwandplanken en tussen de twee rijen in drie gestapelde vakwerken. In 2018 hebben we aan deze buispalen onderwater H-binten gelast, die als oplegpunten fungeren voor de drie vakwerken met een gewicht van 100 ton per stuk. Bij het demonteren van de brievenbus worden eerst de vakwerken verwijderd met behulp van een drijvende bok, waarna we de buispalen op een diepte van 32 meter doorbranden en eveneens ophijsen.” Ook de buispalen zijn allesbehalve lichtgewichten en wegen 85 ton per stuk. 

Het doorbranden van de combiwand is behoorlijk complex, gezien de diepte, drie verschillende stromingen onderwater én weinig tot geen zicht op de brander.

Brandmal

Het doorbranden van de combiwand is behoorlijk complex, gezien de diepte, drie verschillende stromingen onderwater én weinig tot geen zicht op de brander. “Voor het afbranden maken we gebruik van een brandmal die we in eigen huis hebben ontwikkeld”, legt John Penson uit, Operations Manager bij DISA International. “In combinatie met een PVL-precisiebrander kunnen we de combiwand tot op de centimeter nauwkeurig afbranden. De PVL-brander is veel nauwkeuriger dan een thermische lans. Het branden gaat ook veel sneller en is minder gevaarlijk.” DISA International is één van de weinige bedrijven die deze specifieke brandmethode beheerst. “Na het afbranden plaatsen we een pasdeksel op de buispaal van de buitenste palenrij en meten we de paal aan vier zijden op hoogte in”, vervolgt Veldhuizen. “Op basis hiervan wordt namelijk de exacte hoogte van de vulplaten bepaald, waarop het afzinkelement afsteunt. De vulplaten vormen als het ware een soort correctie-nivellering, zodat elke paal dezelfde draagkracht heeft ten opzichte van het element.”

Ook bij het afzinken van beide tunnelelementen van de Maasdeltatunnel verleent DISA International de nodige assistentie. “Zo dragen we met duikers bij aan de installatie van de feitelijke tunnelelementen”, zegt Penson. Hoewel onze werkzaamheden nog niet helemaal zijn afgerond, kijken we terug op een prachtig project, resumeert De Graaff. “Een project dat bovendien is uitgevoerd met een zeer hoge veiligheidsscore. En daar zijn we best trots op.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.