Uit de uitvraag bleek dat Levvel een zeer duurzaam en innovatief ontwerp wilde maken. Brouwer is Sr. Account Manager Cementen bij ENCI. “. Wij werden benaderd voor het doen van een aanbieding, waarbij de complexiteit dermate hoog was, dat we drie dagen hebben gewerkt aan de offerte.”
We spreken met Richard Brouwer en Harry Corporaal (Technisch Voorlichter bij ENCI) over een voor hen uniek project. Brouwer: “Om dit project te kunnen calculeren heb ik intern diverse mensen ingeschakeld. De MKI (milieukostenindicator) was zeer belangrijk en de ROI (Return on Investment) hebben we nog niet eerder aan de hand gehand.”
Brouwer vervolgt zijn verhaal: “We spreken over een totaalvolume van tussen de 75.000 en 82.000 ton cement. Het is het type cement dat we hoofdzakelijk produceren.” Corporaal vertelt over de samenstelling ervan: “We spreken over standaard hoogovencement. De receptuur bestaat uit 70% gegranuleerd hoogovenslak en 30% Portlandcement. Dat zorgt voor een milieuvriendelijke mix met minder CO2-uitstoot in relatie tot de MKI. We zochten voor Levvel naar een zo laag mogelijk aandeel Portlandcement in de receptuur. De consequentie is dat de verharding van het beton langzamer verloopt.”
ENCI beschikt over 4 fabrieken, waaronder een faciliteit in IJmuiden. “Gezien de ligging ten opzichte van Harlingen en de Afsluitdijk is dat de meest ideale locatie. We kunnen leveren via wegtransport. De vraag was of de Afsluitdijk gedurende de renovatie openblijft voor wegverkeer. Bij calamiteiten kunnen we uitwijken naar een andere fabriek en alles eventueel per schip aanvoeren”, schetst Brouwer. “We zijn begonnen met twee vrachtwagens per dag. Uiteindelijk zullen we opschalen naar vier tot vijf vrachtwagens per dag.”
Aan capaciteit is geen gebrek bij ENCI. Corporaal: “IJmuiden maakt normaliter zo’n miljoen ton cement per jaar, deze order loopt keurig mee in dat traject.” Brouwers voegt toe: “ROI is een belangrijk item voor Levvel. Onze MKI-score was een van de belangrijkste redenen voor Levvel om met ons in zee te gaan.” Corporaal somt op: “Dit cement kent 70% minder CO2-uitstoot dan Portlandcement. Dat is op de totale order dus 46.000 ton minder CO2. In andere woorden hebben we het dan over 46 miljoen kilo CO2-besparing ten opzichte van Portland. We maken dus het groene verschil en lopen voor de fanfare uit als het om verminderde CO2-uitstoot gaat.” Brouwer zegt tot besluit: “Dat is dan ook meteen ons probleem. We kunnen bijna niet groener worden dan we nu zijn.”