Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Laad- en losplatform van tijdelijke RHB-brugelementen
Vier Retro Heavy Bridge elementen vormen samen een laad- en losplatform van 13,5 bij 10 meter in de Waal.

Laad- en losplatform van tijdelijke RHB-brugelementen

Een groot deel van de grond voor dijkversterking Tiel-Waardenburg wordt per schip aangeleverd. Ter hoogte van Opijnen in de Waal is een tijdelijk laad- en losplatform gecreëerd bestaande uit vier gekoppelde Retro Bridge brugelementen van de zwaarste categorie (RHB).

Retro Bridge is door bouwcombinatie Mekante Diek ingeschakeld voor het leveren van vier Retro Heavy Bridge elementen. “Doorgaans verhuren we deze brugelementen voor snelwegtoepassingen”, zegt Han Kastermans, directeur van Retro Bridge. “De elementen voldoen aan de huidige Europese normen, de EURO code I-III Load Model 1,2 en 3. Hiermee zijn we in staat om een maximale vrije overspanning van 40,5 meter te realiseren.” Een dergelijk grote overspanning was op dijkversterking Tiel-Waardenburg niet aan de orde. Hier spelen andere ‘krachten’.

Specifiek voor deze toepassing zijn de elementen voorzien van een anti-afrijconstructie op de kop en een standaard BN-vangrail aan de zijkanten.

Extreme belastingen

Vier gekoppelde RHB-elementen van 13,5 bij 2,5 meter vormen samen een platform van 13,5 bij 10 meter. “De elementen zijn vanuit onze werf in Beringe naar Tiel getransporteerd en op een ponton gehesen. Daarna zijn ze met een kraanschip op de specifiek daarvoor aangebrachte steunpunten in het water gelegd”, legt Han uit. “Wij hebben vervolgens de elementen aan elkaar gebout tot één star platform. Het vormt de ‘thuisbasis’ voor grote kranen die damwanden en klei aan land brengen. Het platform moet dus extreme belastingen kunnen weerstaan. Maar dat is ons RHB-concept wel toevertrouwd. Alleen de dekplaat is al 22 mm dik. Het element heeft dan ook een eigen gewicht van 18,5 ton. Specifiek voor deze toepassing hebben we de elementen voorzien van een anti-afrijconstructie op de kop, bestaande uit speciale vangrailstijlen en -kokers, die zijn berekend op een horizontale impact. Aan beide zijkanten bevindt zich onze standaard BN-vangrail.”

Mekante Diek heeft een grondwal aangelegd die fungeert als op- en afrit van en naar het platform. “Dat had eventueel ook nog met een tijdelijke brugconstructie uitgevoerd kunnen worden, maar is hier niet voor gekozen”, zegt Han. Het RHB-platform blijft minimaal drie jaar liggen. “Daarna wordt het gedemonteerd en kunnen we de brugelementen weer elders inzetten. Al met al een mooi project voor ons dat de veelzijdigheid van onze tijdelijke brugelementen onderstreept.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.