Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Innovaties in de ondergrondse infrastructuur
Smet-Tunnelling is een jaar of tien geleden gestart met het aanbrengen van koustechnieken om beschadigingen aan bestaande rioleringen te herstellen.

Innovaties in de ondergrondse infrastructuur

Sinds een tiental jaren nu heeft het familiebedrijf zich ook verder gespecialiseerd in sleufloze leidingrenovatie. Door de steeds grotere omvang van deze werken is Smet-Tunnelling opgesplitst in twee divisies: Tunnelling en Leidingrenovatie. Een gesprek met de verantwoordelijken van deze divisies over de laatste ontwikkelingen en interessante projecten.

Smet-Tunnelling is een jaar of tien geleden gestart met het aanbrengen van koustechnieken om beschadigingen aan bestaande rioleringen te herstellen. “We zijn ons steeds verder in deze markt gaan specialiseren en kunnen ondertussen vrijwel elke oplossing aanbieden, waaronder ook het plaatsen van schaaldelen of het aanbrengen van spuitbeton”, zegt Gert Van Gorp verantwoordelijke voor de divisie Leidingrenovatie. “Zeker wat renovatie betreft, is elk probleem uniek en vraagt om een specifieke oplossing of soms zelfs een combinatie van oplossingen.”

Daar waar de divisie Leidingrenovatie vooral actief is in de Benelux, opereert de divisie Tunnelling door heel Europa, zoals hier in Denemarken.

Waterleidingrenovatie

Relatief nieuw in de wereld van leidingrenovatie zijn de waterleidingen en persleidingen die hersteld moeten worden. Het is volgens Van Gorp een markt die nog in de kinderschoenen staat. “Het vraagt vaak om dezelfde techniek als bij rioolrenovatie, maar aan een waterleiding of persleiding worden andere (lees: hogere) kwaliteitseisen gesteld. Ook daar hebben wij de oplossingen voor in huis. Verder kunnen we indien nodig eenvoudig omschakelen van de ene op de andere techniek. Als een leiding niet meer te herstellen is of een gebied ontoegankelijk blijkt, kunnen we altijd nog een beroep doen op onze divisie Tunnelling en vice versa. Zo is de divisie Leidingrenovatie ook ontstaan, om opdrachtgever van begin tot eind te kunnen ontzorgen. Eenmaal een leiding aangebracht door de divisie Tunnelling kunnen we deze ook onderhouden en herstellen.”

De technieken van Smet-Tunnelling lenen zich voor een zeer uitgebreid scala aan toepassingen voor het ondergronds bouwen die brandend actueel zijn.

Pipe-bursting

Daar waar de divisie Leidingrenovatie vooral actief is in de Benelux, opereert de divisie Tunnelling door heel Europa. “Zo lopen er nu diverse projecten in Denemarken, Zwitserland en Duitsland”, zegt Wouter Roels, verantwoordelijke voor de divisie Tunnelling. “Een van de bekendste activiteiten van ons is het realiseren van buisdoorpersingen met open of gesloten front, ook wel microtunnelling genoemd. Deze horizontale boringen variëren in diameters van 400 tot 4.000 millimeter inwendig. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in het doorpersen van prefab (tunnel)kokers of bruggen in beton en/of staal, verzorgen we zogenaamde avegaarboringen en zijn we actief met pipe-bursting. Dat laatste is een techniek die meer aanleunt tegen de renovatiedivisie. Aan het einde van de levensduur kunnen we de leiding door middel van pipe-bursting in de omliggende grond wegduwen en tegelijk een nieuw leiding intrekken. Dan is de cirkel weer rond.”

Smet-Tunnelling, onderdeel van de Smet Group, is al ruim veertig jaar een toonaangevend tunnelboor- en buisdoorpersbedrijf met vele Europese referenties.

De technieken van Smet-Tunnelling lenen zich voor een zeer uitgebreid scala aan toepassingen voor het ondergronds bouwen die brandend actueel zijn. “Denk aan klimaatadaptatieprogramma’s om hemelwater zoveel mogelijk lokaal te bufferen of de Blue Deal, maatgelen om risico’s op watertekort en wateroverlast te minimaliseren volgens het Vlaams Klimaat Adaptatieplan 2021-2030. Daarnaast worden onze technieken ingezet voor het verbeteren van het afvalwater dat volgens de Europese normen in 2027 een bepaalde zuiveringsgraad moet hebben, voor de energietransitie en voor ondergronds logistiek transport. Ook realiseren we zogenaamde buizendaken met aaneensluitend geboorde buizen, dienstdoende als dakplaat voor ondergrondse bouw van metro- en treinstations, fietstunnels of parkings. De mogelijkheden zijn eindeloos en vriendelijker dan de klassieke cut-and-cover methodes. We kiezen niet altijd voor de gemakkelijkste weg, maar voor de meest optimale oplossing op maat.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.