Platform over civiele techniek & infrastructuur
Funderen / Sonderen

Fundering- en betonconstructies gecontroleerd liften met
minimale overlast

Uretek-1896
Arend Knufman, Technisch Manager bij URETEK Benelux.

Tekst | Roel van Gils

Beeld | URETEK Benelux

27 april 2022 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Al bijna dertig jaar brengt URETEK verzakte fundering- en betonconstructies weer terug in het gareel. De injectiemethodiek is uniek in zijn soort en bij uitstek geschikt om in korte tijd en met minimale overlast bijvoorbeeld een verzakte spoorwegovergang, harmelenplaten, een trambaan of stootplaten van bruggen en viaducten gecontroleerd te liften. Een gesprek met Arend Knufman, Technisch Manager bij URETEK Benelux over de unieke injectietechniek.

De revolutionaire methode voor het liften van verzakte fundering- en betonconstructie is gebaseerd op een injectietechnologie met een expansieve 2-componenten hars. Deze hars vormt het ‘geheim van de smid’. “De hars neemt binnen vijftien seconden maar liefst 33 keer zijn eigen volume aan. Dankzij die enorme expansiekracht zijn we in staat om constructies tot 50 ton/m2 te liften. Het moet dus heel gek gaan, wil het niet lukken”, zegt Knufman. “Onze voertuigen zijn uitgerust met twee injectiepistolen zodat we snel en gecontroleerd op locatie de scheefstand van een fundering- of betonconstructie kunnen corrigeren.”

De floorlift-methode is heel breed inzetbaar en geschikt om verzakkingen in betonconstructies te verhelpen.

Drie varianten

URETEK onderscheidt een drietal varianten: deepinjection, powerpile en floorlift. “De eerste is speciaal ontwikkeld om verzakte funderingen van op staal gefundeerde objecten te stabiliseren, terwijl we ons met de powerpile-methodiek vooral richten op het corrigeren van verzakte en instabiele funderingen op slappe klei- en veengronden”, legt Knufman uit. “De floorlift-methode tot slot is heel breed inzetbaar en geschikt om verzakkingen in betonconstructies te verhelpen. Denk dan aan (bedrijfs)vloeren, het stabiliseren van voegen en dilataties, machinefundamenten, wegverhardingen en spoorwegen. Door de injectiehars direct onder de betonconstructies aan te brengen, worden deze gestabiliseerd of opgetild naar het oorspronkelijke niveau. Dat laatste is vooral in de infrasector een veelgevraagde toepassing. Infra-aannemers maken dankbaar gebruik van onze snelle en doeltreffende injectietechnieken.”

Infra-aannemers maken dankbaar gebruik van de snelle en doeltreffende injectietechnieken van URETEK Benelux.

Jarenlange expertise

Bij floorlift-methode boort URETEK Benelux kleine gaatjes van slechts 12 millimeter door de betonconstructie in een bepaald patroon. “Dat laatste is uiteraard afhankelijk van de aard van de verzakking”, vervolgt Knufman. “Door die gaatjes wordt onze expansieve 2-componenten hars aangebracht. Eventuele holle ruimtes onder de betonconstructie worden opgevuld, de grond eronder samengedrukt en vervolgens brengen we de constructie gecontroleerd omhoog. Afhankelijk van de omvang van een project, is het een kwestie van een paar uur om bijvoorbeeld harmelenplaten bij een spoorwegovergang weer in het gareel te krijgen. Bedenk daarbij dat het om forse gewichten gaat. Harmelenplaten zijn vaak 2,5 meter breed, 6 of 9 meter lang en 60 centimeter dik. Het liften van deze constructies vereist behoorlijk wat expertise en ervaring, maar dat kun je wel aan onze mensen overlaten. We corrigeren de scheefstand tot op de halve millimeter nauwkeurig. Terwijl we ons materieel inpakken, is de hars al voor 90% uitgehard. De gelifte constructie is vrijwel direct berijdbaar.”

Afhankelijk van de omvang van een project, is het een kwestie van een paar uur om bijvoorbeeld harmelenplaten bij een spoorwegovergang weer in het gareel te krijgen.

In een railomgeving waar veelal gewerkt wordt in beperkte buitendienststellingen, is de floorlift-methode van grote toegevoegde waarde. Knufman: “Het corrigeren op een traditionele manier is vele male tijds- en arbeidsintensiever. Dat past vaak niet in de planning. Buitendienststelling worden bovendien steeds korter. Dezelfde methodiek leent zich eveneens uitstekend voor het ondervullen en optillen van stootplaten bij bruggen en viaducten.” De injectietechniek is toepasbaar in vrijwel alle soorten bodemlagen, is betrouwbaar, snel en levert minimale overlast op.    

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Frank Wekking

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via Grond/Weg/Waterbouw? Neem contact met mij op.

0%

    Stuur ons een bericht