Platform over civiele techniek & infrastructuur
Thema's

Eco-vriendelijk herstel en behoud van de Nederlandse kustlijn

rohdenielsen_3_magni-r

16 december 2019 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Zeespiegelstijging, bodemdaling en structurele kusterosie vereisen krachtig beheer van onze zandige kust. Rijkswaterstaat PPO is verantwoordelijk voor goed onderhoud en herstel van onze kustlijn en schakelt daarbij het Deense bedrijf Rohde Nielsen A/S in. Al jaren zijn zij een bekend gezicht in de Nederlandse wateren. Het bedrijf houdt zich voornamelijk bezig met projecten als onderhoudsbaggerwerk van havens en vaarwegen, havenontwikkeling, offshore baggerwerken en natuurlijk strand- en vooroeversuppleties. 

“We hebben al verschillende suppleties in Nederland naar volle tevredenheid van de opdrachtgever uitgevoerd”, zegt Hans Nicolaas, Area Manager bij Rohde Nielsen A/S. “Zo zijn we in de periode van 2012 tot 2015 langs de gehele Nederlandse kust op diverse locaties van Ameland tot en met Westkapelse Zeedijk bezig geweest. Afgelopen voorjaar hebben we opnieuw herstel- en onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd op voor ons bekend terrein aan de Westkapelse Zeedijk en in Domburg. Op dit moment zijn we bezig met werkzaamheden in Renesse en in het najaar gaan we aan het werk in Scheveningen. Die laatste locatie is een leuke nieuwe uitdaging omdat we daar nog niet eerder hebben gewerkt.”

Ook de Trud R, een zusterschip van de Magni R, zal gedurende een bepaalde periode aan de slag gaan in Renesse.

Goed én veilig

“Op aanwijzen van Rijkswaterstaat worden de zandwingebieden bepaald. Met behulp van onze sleephopperzuigers zuigen we het zand op in het zandwindvak, transporteren het richting de kust en spuiten het zand op het strand.” Maar niet voordat het zandwingebied grondig is onderzocht. Nicolaas licht toe: “Er wordt bijvoorbeeld een detectieonderzoek uitgevoerd waaruit passende maatregelen volgen, zoals het niet baggeren van bepaalde verdachte gebieden vanwege het risico op bijvoorbeeld explosieven.” Ook op ecologische gebied moet er een in- en naschouw uitgevoerd worden, waar Rohde Nielsen een ecoloog voor inhuurt. “Uiteraard doen wij er alles aan om onze werkzaamheden goed, eco-friendly en vooral veilig te laten verlopen.”

Misschien wel de grootste en meest veelzijdige splijt-sleephopperzuiger ooit gebouwd 

Het totale project van de vier stranden moet in 2020 helemaal klaar zijn. “Maar waarschijnlijk is het al eerder klaar”, zegt Nicolaas. “Het contract geeft de vrijheid aan de aannemer om het werk in een bepaalde tijdsperiode uit te voeren, al zijn er ook gesloten periodes waarbinnen er niet gewerkt kan worden (zoals de recreatieperiode juli-augustus). Uit onze beschikbare grote vloot hebben we de Idun R en de Magni R ingezet bij Renesse en wordt de Njord R ingezet in Scheveningen.” De Njord R is een slanke, sleephopperzuiger en is waarschijnlijk de grootste en meest veelzijdige splijt-sleephopperzuiger ooit gebouwd. Bij het plaatsen van een lading zand voor onderwater suppletie kan dit heel precies worden gedaan en met hoge verdichting, een methode die steeds vaker vereist is. “Met een zeer hoog rendement, een relatief laag energieverbruik en een zeer hoog aantal werkbare dagen zullen onze schepen het hier prima doen en verwachten we sneller te kunnen opleveren.”

De Idun R is in de eerste week van september gestart met de werkzaamheden bij de kust van Renesse.

Terug- en vooruitblik

“Afgelopen jaar hebben we ons vijftigjarig bestaan gevierd. Een hele prestatie”, vindt Nicolaas. “Dat kun je alleen bereiken als je de beste service en kwaliteit biedt tegen een betaalbare prijs. Zo werken we graag. Als bedrijf en met onze klanten. Maar ook met respect voor de omgeving waarin we werken én het milieu.” Kijkend naar de toekomst ziet Nicolaas een toenemende nadruk op duurzaamheidsaspect. “Als grootste onafhankelijke baggeraannemer in Scandinavië, met baggerprojecten over de hele wereld, kijken we wat er speelt en wat wij kunnen bijdragen op het gebied van sustainability.” Zo onderzoekt Rohde Nielsen of haar vloot op biobrandstoffen zou kunnen varen of welke aanvullende technische maatregelen er nog genomen kunnen worden om de footprint kleiner te maken. “Maar nu eerst onze kwaliteiten maar eens laten zien op het drukste strand van Nederland!” besluit Nicolaas.

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht