Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Duurzaam en emissievrij GWW-transport
Joeri en Tirza de Bruyn staan samen aan het roer van het familiebedrijf.

Duurzaam en emissievrij GWW-transport

Met een wagenpark van ruim 85 voornamelijk kipperauto’s is De Bruyn Transport een gevestigde naam in het GWW-transport. Het familiebedrijf investeert sinds enkele jaren fors in elektrische trucks, is voornemens om in Zuidwest-Nederland een aantal laadpleinen te bouwen én beschikt zelfs een aparte planningsafdeling voor emissievrij transport. Dat moet ook wel met een elektrische vloot die de komende periode groeit tot circa 30 voertuigen.

Met het oog op de toekomst, zijn we ruim twee jaar geleden gaan onderzoeken hoe wij op een nog duurzamere manier onze ritten kunnen uitvoeren, begint Joeri de Bruyn die samen met zus Tirza aan het roer staat van het familiebedrijf. “We hebben zowel trucks op waterstof als op elektriciteit onderzocht en uiteindelijk gekozen voor elektrische trucks. Dat heeft in eerste instantie geleid tot de aanschaf van vier elektrische trucks, die we al snel bij vaste opdrachtgevers konden onderbrengen. Reden voor ons om gelijk door te pakken met nog eens tien elektrische trucks. En voor 2024 zijn we voornemens om onze elektrische vloot in omvang te verdubbelen.” 

Het eerste laadplein van de ETCZ in Schiedam is inmiddels al operationeel.

Investeren in laadpleinen

Investeren in elektrisch vervoer is één, ervoor zorgen dat de trucks de hele dag onderweg kunnen blijven is twee. “In samenwerking met een partner in Schiedam hebben we een nieuw bedrijf ETCZ (Eco Truck Charge Zone, red.) opgericht waarmee we in de regio Zuid-Holland op strategische locaties diversen laadpleinen gaan creëren voor zwaar materieel”, vervolgt Joeri. Het eerste laadplein van de ETCZ in Schiedam is inmiddels al operationeel. “Daarnaast werken we nadrukkelijk samen met opdrachtgevers die net als ons de ambitie hebben om vooruitstrevend te zijn. Het vraagt om commitment van beide kanten, zodat we hierin samen kunnen ontwikkelen en groeien om op grote schaal emissieloos transport mogelijk te maken. We zijn er heilig van overtuigd dat het kan, maar alleen met de juiste partijen aan boord die 100% commitment geven om op een duurzame manier te blijven werken. En dat gaat veel verder dan alleen het emissieloos transport van A naar B. Vanuit de partnerships komen ook weer mogelijkheden om de beladingsgraad te verhogen.”

De elektrische vloot van De Bruyn Transport groeit de komende periode tot circa 30 voertuigen.

Maximaliseren van de beladingsgraad

Volgens Joeri valt er in de kippermarkt nog veel winst te behalen in het maximaliseren van de beladingsgraad. “En dat kan maar op één manier: door synergie te behalen tussen verschillende opdrachtgevers. Dus ook hier is samenwerken het toverwoord”, verzekert Joeri. “En daar dragen onze laadpleinen van de ETCZ straks ook een steentje aan bij. De locaties worden met verschillende partners zorgvuldig uitgekozen op strategisch en geografisch gelegen punten bij bijvoorbeeld op- en overslaglocaties of grondbanken. Op die manier kunnen we ‘werk met werk maken’ en het aantal kilometers dat we zonder lading rijden beperken.” Dat vraagt natuurlijk wel een gedegen afstemming en planning, waarbij rekening gehouden moet worden met de elektrische actieradius. “We hebben er bewust voor gekozen om de EV-planning los te koppelen van de reguliere planning. Elektrisch transport betekent een hele andere manier van denken en werken. Je moet veel meer vooruitkijken en dat is niet bepaald gebruikelijk in kippertransport. Energiemanagement is één van de belangrijkste factoren daarin.”

De Bruyn Transport besteedt daarnaast veel aandacht aan het opleiden van chauffeurs in het emissieloos rijden. “Het heeft een enorme impact op onze medewerkers, daarvan zijn we ons terdege bewust”, zegt Joeri. “In het begin staan ze vaak een beetje sceptisch in de wedstrijd, vooral vanwege de angst om onderweg zonder stroom te komen staan, maar eenmaal geproefd aan elektrisch rijden, willen ze niet anders meer. Ze zitten veel relaxter achter het stuur en dat komt de eigen gemoedstoestand en veiligheid absoluut ten goede. Chauffeurs komen uitgerust thuis. Een mooie bijvangst van de transitie naar duurzaam en emissievrij GWW-transport.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.