Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
De gezichten achter Topcon in Nederland
Data is key tussen hardware, software en binnen alle sectoren.

De gezichten achter Topcon in Nederland

Mogen we ons even voorstellen? Niet dat we nieuw zijn hoor, Topcon bestaat al sinds 1932. Maar het zijn de mensen die Topcon maken tot het bedrijf wat het nu is: een wereldwijde speler die nauwkeurige meetoplossingen en producten ontwikkelt, produceert en verkoopt. Dankzij deze oplossingen -én de ondersteuning die we onze klanten bieden bij het gebruik- kan er slimmer, sneller, duurzamer, rendabeler en veiliger gewerkt worden binnen bouw en landbouw. We zijn altijd heel benieuwd naar jouw verhaal, maar willen dit keer iets meer van onszelf laten zien.

We starten met degene die ons een inkijkje kan geven in wat Topcon voor jou wil betekenen en die op de achtergrond de schakels aan elkaar verbindt: Frido Buunk, general manager van Topcon Positioning Netherlands.

“Als onderdeel van een grote internationale speler, vertalen wij als Topcon Positioning Netherlands de wereldwijde visie van Topcon terug naar de lokale markt. We kijken hoe we onze innovaties in Nederland goed kunnen toepassen.” De continue veranderingen in de bouw en infra in ons land zorgen voor een toenemende druk om efficiënter te werken. “Meer resultaat behalen in minder tijd, faalkosten reduceren, minder milieubelasting, veiliger werken én een schaarste aan vakmensen… het zijn nogal wat uitdagingen waar de mensen in deze branche tegenaan lopen. Tegelijkertijd worden de bedrijven steeds groter, doen meer en diverser werk. Juist dan moet het workflowmanagement van zo’n bedrijf op orde zijn. Data wordt daarbij steeds belangrijker; zowel het inwinnen, als het opvragen en gebruiken ervan. Onze opdrachtgevers leren steeds meer in data te denken en systemen te gebruiken die hen daarbij helpen. Software is daarbij leidend en samenwerken zó ontzettend belangrijk. In je team, in het bedrijf én in het project. En daar helpen wij je dan weer bij.”

Meerwaarde zit in onze mensen

Topcon is meer dan alleen leverancier van software en hardware. “We hebben goede producten en oplossingen, maar daarin zijn we niet de enige. De meerwaarde van Topcon zit echt in onze mensen en onze aanpak. We adviseren, denken mee en zetten nét dat stapje extra.” Buunk beseft dat de interne workflow binnen Topcon daarom minstens zo belangrijk is. “Om klanten optimaal te kunnen bedienen, moeten alle afdelingen, zoals sales, support, orderverwerking en de directie, goed samenwerken”, vindt Buunk.

Topcon onderscheidt zich door oprechte interesse te combineren met de wil om anderen verder te helpen. “Belangrijk daarbij zijn ook de samenwerkingen van en met partners en leveranciers binnen de keten. We zijn tenslotte allemaal een schakel in het grote geheel van het bouwproces.”

V.l.n.r.: Frido Buunk, general manager bij Topcon Positioning Netherlands. Ad van Gils, Afdeling Sales. Raymond Mulder, Afdeling Service. Jan-Martijn Koelewijn, Afdeling Support.

Sales & Customer service

Niet alleen binnen de keten, ook binnen Topcon zélf zijn de diverse afdelingen allemaal belangrijke onderdelen van het geheel. Zoals de afdeling sales, waar Ad van Gils ons meer over vertelt. “Topcon spiegelt zich aan de markten die we bedienen. Samenwerken met andere afdelingen en denken in workflows gebeurt steeds vaker. Zo hebben wij intern bijvoorbeeld de markten Construction en Geopositioning samengevoegd tot Positioning Solutions, vergelijkbaar met de overlap van die sectoren binnen de branches die wij bedienen. Landmeetkundige oplossingen in de bouw, zowel boven- als ondergronds in combinatie met machinebesturing voor wegenbouw en grondverzet, hebben tenslotte allemaal met elkaar te maken en worden steeds meer digitaal. Ook het optimaliseren van de transportbewegingen van het grondverzet en de transporten van afvalstromen binnen de bouw kunnen voortaan digitaal: allemaal met behulp van data en goede webapplicaties.” 

Van Gils constateert dat klanten van Topcon steeds meer apparatuur hebben die divers ingezet kan worden. Dat zorgt voor overlap in diverse sectoren. “De vraag vanuit de klant verandert daarmee ook. Waar de klant de afgelopen 15 jaar exact wist welke apparatuur hij nodig had, komt de klant nu bij ons met een vraag naar een oplossing, in plaats van naar een product.” 

Als voorbeeld noemt Van Gils het digitaal inmeten. “Dát is het vraagstuk en wij gaan ze adviseren hoe ze dat het beste kunnen doen. Optimaal afgestemd op de toepassing van de klant.” De afdeling sales benadert ook proactief potentiële nieuwe klanten. “We reiken bijvoorbeeld aannemers een helpende hand en kijken hoe we ondersteunend kunnen zijn in hun processen. Zij willen tegenwoordig flexibeler zijn en meer onderdelen zelf oppakken in plaats van uitbesteden. Omdat wij kennis hebben van de markt en weten waar ze tegen aan lopen, kunnen we ook hen optimaal bedienen.” 

Zowel bij nieuwe als bij bestaande klanten is customer service de afdeling waar de order van a tot z wordt verwerkt. Zij zorgen ervoor dat alle afdelingen hun werk kunnen doen en dat de gemaakte afspraken worden nagekomen.

Samen werken aan de uitdagingen van de toekomst, dáár staat Topcon in Nederland voor.

Service

Of een klant nou binnenkomt via sales, service of support, er wordt altijd goed gekeken wat het specifieke vraagstuk is en bij welke afdeling of persoon de klant het beste terecht kan. Topcon stelt een projectteam samen en de klant heeft één aanspreekpunt. “Topcon wil vooral op het gebied van service en support een verschil maken”, zegt Raymond Mulder van de afdeling service. “Dus kijken we niet alleen naar wat de klant vraagt, maar kijken we naar wat de klant nodig heeft. Waar is de klant het meeste mee gebaat? Kwestie van goed doorvragen, verder denken en je expertise op dat gebied optimaal inzetten”, volgens Mulder. 

“Wij zijn verantwoordelijk voor het op tijd uitleveren van de orders met de juiste software en instellingen, geheel naar wens van de klant.” Mulder, eerder werkzaam geweest bij de service buitendienst, heeft die specifieke kennis van buiten mee naar binnen gehaald. “Een andere meerwaarde is onze reparatie-afdeling. Nagenoeg alles doen we in eigen beheer: reparaties, testen of gewoon de jaarlijkse kalibraties van instrumenten.” Ook de verhuurafdeling breidt zich uit. Door het partnerschap met Boels is de keuze in het fleetmanagement aanzienlijk vergroot. “We willen stilstand bij onze klanten voorkomen en zorgen dat de voorbereidingen op de verhuurmachines al gedaan zijn.”

Support

Jan-Martijn Koelewijn, afdeling support: “Om onze klanten verder te kunnen helpen, zullen wij ons moeten aanpassen, daarom lopen de afdelingen sales en support ook steeds meer in elkaar over.” Koelewijn constateert namelijk dat de workflow voor klanten, met name bij de eerdergenoemde aannemers, verandert. “Steeds meer zaken gaan digitaal: inmeten, scannen, noem maar op. Bij die verandering in de markt kunnen sommige partijen wel wat hulp gebruiken. Soms ontbreekt het aan kennis in het secundaire proces, terwijl ze die taken wel graag zelf uit willen voeren. Wij ondersteunen daarbij in de volle breedte.” 

De afdeling support zorgt voor de koppeling van de apparatuur aan de software. Ook software van derden. “En we leveren support op het gebied van geo, machine control en agriculture. Door heel klantgericht te werken en op een proactieve manier support te verlenen, maken we de klant zo zelfredzaam mogelijk”, zegt Koelewijn. “Onze supportcollega’s staan altijd klaar om telefonisch te ondersteunen en onze service collega’s zijn de klanten graag van dienst in het servicecenter of komen bij hen langs op locatie. Daarnaast bieden we diverse trainingen aan, desgewenst op locatie. En onze quick guides en instructievideo’s zijn altijd te raadplegen en kunnen heel praktische ondersteuning bieden.”

En daarmee is de cirkel rond

Met wie je dus ook in contact komt bij Topcon, iedereen is bereid te helpen en is op de hoogte van alle ins en outs op het gebied van technische producten, technologische ontwikkelingen, software en informatie. Bovendien zijn er korte lijnen met het hoofdkantoor van Topcon. Buunk: “Omdat we willen groeien als bedrijf, zijn we altijd op zoek naar goede collega’s die onze teams kunnen aanvullen. Het is de teamprestatie die er voor zorgt dat we optimaal kunnen meedenken in de processen van de klant en hen zo goed mogelijk kunnen bedienen. We zijn een wereldbedrijf met medewerkers in vele landen en toch krijgen
we van onze klanten de feedback dat het contact fijn is, ze prettig geholpen zijn en we met korte lijntjes werken. Dat persoonlijke, met aandacht, dát is typisch Topcon”, zegt Buunk tot besluit.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.