Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Bomen rooien volgens het cascadering-principe
Weijtmans beschikt over vier telescoopkranen die zijn uitgerust met een unieke zaagklem.

Bomen rooien volgens het cascadering-principe

Van het rooien van een solitaire boom tot het ruimen van 10.000 bomen voor de aanleg van een nieuwe snelweg, boomrooierij Weijtmans is van alle markten thuis. Het familiebedrijf onderscheidt zich vooral door het hanteren van een cascadering-principe met wel 27 verschillende assortimenten om gerooid hout zo hoog mogelijk in de keten terug te brengen. Door de inzet van werkelijk uniek materieel wordt tevens de overlast beperkt en de veiligheid te allen tijde gegarandeerd.

Met vier European Tree Technicians en vele gecertificeerde European Tree Workers is boomrooierij Weijtmans in staat om projecten op een kwalitatief hoogwaardige én veilige manier uit te voeren. “Veiligheid heeft absoluut topprioriteit”, benadrukt directeur Kees Weijtmans. “We hanteren het motto ‘we werken veilig of we werken niet’. Bij ons heeft iedere werknemer de bevoegdheid om een werk stil te leggen bij twijfels over de veiligheid voor zowel onze mensen als die van weggebruikers of andere stakeholders. We zijn met ruim 45 medewerkers door het hele land actief en maken soms een uitstapje net over de grens bij onze buurlanden.”

Uniek materieel

“In tegenstelling tot veel van onze concullega’s werken we volgens het cascadering-principe”, vervolgt Weijtmans. “We proberen al het hout zo hoog mogelijk in de keten terug te brengen. Alleen wat overblijft, wordt versnipperd. Dat is niet vanzelfsprekend in onze sector.” Ook niet vanzelfsprekend in de sector is het specifieke materieel dat Weijtmans veelal in eigen beheer ontwikkelt. “Zo beschikken we over vier telescoopkranen die zijn uitgerust met een unieke zaagklem. De klem bestaat uit standaard componenten, maar het draaimechanisme met motoren in combinatie met een planetair tandwielstelsel, is uniek. Met deze klem stabiliseren we de boom. Vervolgens worden de takken eraf gezaagd en kunnen we de boom gecontroleerd wegleggen. De speciale mast kan een torsiekracht aan van maar liefst 60.000 Nm. Tot slot hebben we ook oog voor het milieu en nemen we onze verantwoordelijkheid. Ze rijden we met het complete wagenpark op HVO 100-brandstof en nemen we eind dit jaar onze eerste elektrische 16-tons mobiele kraan in gebruik.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.