Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Alles moet op de centimeter nauwkeurig
De roldeur is een constructie waarbij je met millimeter toleranties moet werken.

Alles moet op de centimeter nauwkeurig

Bouw en plaatsing van roldeur keersluis Kornwerderzand

Het ontwerp en de realisatie van de 60 meter langer roldeur in de keersluis bij Kornwerderzand, is meer dan precisiewerk. Want hoe vang je de toleranties op? En hoe plaats je een 950 tons deur op de centimeter nauwkeurig op de rails? Projectengineer Pieter Woudenberg en projectleider Edwin Schepers vertellen hoe zij te werk zijn gegaan.

Bij Den Oever en Kornwerderzand komen twee volledig nieuwe keersluizen. Zij beschermen het achterland tegen extreem hoogwater. De keersluis bij Kornwerderzand bestaat uit een roldeur die over een drempel in de vaarweg kan worden gereden. Voor de realisatie en plaatsing van de roldeur bij Kornwerderzand is HSM Steel Structures aangetrokken. Woudenberg vertelt hoe het principe van de roldeur werkt: “Als er storm verwacht wordt, wordt de roldeur de vaarweg in gereden. Door het hoge water aan de Waddenzeekant in tijden van storm zal de roldeur door de waterdruk tegen het beton worden aangedrukt en hierdoor volledig het water keren.”

De enorme constructie is 950.000 kilogram zwaar, 56 meter breed en 15 meter hoog.

Eigen werf

De roldeur is 950.000 kilogram zwaar, 56 meter breed en 15 meter hoog. HSM Steel Structures heeft de enorme constructie op hun eigen werf in Schiedam gebouwd. Woudenberg: “Wij zijn sterk in de grotere civiele projecten. Ons terrein is daar helemaal op ingericht en we zitten aan open water. Wij trachten dan ook altijd de componenten zo groot mogelijk te maken zodat je het op de eindbestemming in één keer efficiënt en met zo min mogelijk hinder kunt plaatsen. Zo hebben wij als HSM al diverse bruggen langer dan 200 meter compleet op onze locatie gebouwd en de volledige lengte direct op locatie geïnstalleerd.”

Millimeterwerk

De uitdaging in het ontwerp was de nauwkeurigheid. “We hebben te maken met een grote constructie waarbij je met toleranties van millimeters moet werken. De raakvlakken zijn het belangrijkste onderdeel. De stalen deur moet naadloos aansluiten op het beton en compleet keren als het dicht moet. Er zit veel laswerk in. Door de warmte van het laswerk gaat het materiaal vervormen. In het ontwerp en in het bouwproces hebben we daar al rekening mee gehouden. Je moet bijvoorbeeld tijdens het bouwproces continu maatvoeren en bouwen in voorgevormde mallen. Bij het ontwerp worden lassen zo klein mogelijk gekozen wat zorgt voor minder warmte inbreng en dus minder vervorming.”

HSM Steel Structures heeft de enorme constructie op hun eigen werf in Schiedam gebouwd.

Liersysteem

Het ontwerp is volgens Schepers uniek. “De roldeur staat op twee onderrolwagens en wordt in beweging gebracht door een liersysteem. Aan de roldeur zit de schijvenbalk gekoppeld, hier worden de lierkabels doorheen geschoren om de roldeur te bewegen. Het liersysteem bestaat uit twee kabels: een sluitkabel om de roldeur de vaarweg in te trekken en een openkabel om de roldeur de deurkas in te trekken. De onderrolwagens rijden op een rails die ingestort is in het beton. Om de rails schoon te maken van modder en andere grote voorwerpen weg te halen, is de roldeur voorzien van een jetsysteem die de rails schoon spuit.”

De spanning stijgt

De complete constructies, roldeur en het bewegingswerk zijn door en door getest en staan klaar voor transport. De roldeur is compleet gebouwd en zal met een zeeponton over zee naar de Afsluitdijk worden gevaren. Schepers: “Alles hebben we dan bij de hand om de deur op zijn plek te hijsen. Dit moet binnen twee dagen gebeuren omdat de vaarweg moet worden afgesloten.” Het moment van inhijsen is ook nog een spannend moment. Dit moet op de centimeter nauwkeurig. “De deur moet exact op de onderrolwagens van 40 ton per stuk komen te staan. Dat zijn we nu al aan het voorbereiden. Doordat we het bij ons op de werf al helemaal uitgedacht, getest en voorbereid hebben, kunnen we naar verwachting in maart 2023 op locatie de installatie vloeiend uitvoeren. Dan moet alleen het weer nog meewerken.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.