Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
1 miljoen ton dijkenklei
J.den Boer verzorgt complete logistiek rond de kleileverantie.

1 miljoen ton dijkenklei

Maar liefst 1 miljoen ton klei levert aannemingsbedrijf J. den Boer voor het versterken van het dijktraject Gorinchem-Waardenburg. Dat is niet zomaar klei, maar speciale dijkenklei. “Een prachtig natuurproduct dat we ook nog eens op een duurzame manier aanbrengen.”

Allereerst een korte introductie van het aannemingsbedrijf J. den Boer. Het bedrijf is al bijna 60 jaar actief in de grond- weg en waterbouw. Ze zijn specialist in groot grondverzetprojecten en daaraan gelieerde disciplines, denk aan overslag en transport, recycling, aannemerij en de levering van klei. “Op diverse locaties in Nederland hebben wij depots van klei voor civieltechnische toepassingen, zoals het verhogen en versterken van dijken”, legt Marinus Robbemondt uit. “In totaal hebben we op dit moment een voorraad van 2 miljoen kuub dijkenklei. Deze klei hebben we onder meer gewonnen uit de ontzandingsprojecten Over de Maas en Geertjesgolf. Van daaruit kunnen wij verschillende soorten en klassen klei leveren, tot keramische klei aan toe. Door onze veelzijdigheid kunnen we tevens de complete logistiek rond de kleileverantie verzorgen: winning, transport over de weg en/of water en het verwerken in het dijklichaam. We zijn in het bezit van diverse laad- en lospontons om snel grote hoeveelheden bouw- en grondstoffen over te slaan. Voor de uitvoering van projecten maken we zoveel mogelijk gebruik van de Nederlandse binnenwateren als aan- en afvoerroute. Onze laad- en lospontons zijn zo ingericht dat ter plaatse efficiënt grote hoeveelheden materialen aan- of afgevoerd kunnen worden. Hiermee beperken we de CO2-uitstoot.”

Vervoer over water vermindert de CO-2 uitstoot.

Klei van hoge kwaliteit

De klei die J. den Boer levert is zogenaamde dijkenklei. Deze klei voldoet aan een aantal eigenschappen, zoals het zandgehalte van minder dan 40 procent, een lutumgehalte van pakweg tussen de 10 en 50 procent en een organisch stofgehalte van minder dan 5 procent. Daarnaast is de erosiebestendigheid een belangrijke voorwaarde. De dijkenklei voor het traject Gorinchem-Waardenburg heeft een erosieklasse 1 en 2, wat wil zeggen dat het sterk tot zeer sterk erosiebestendig is. “Om deze kwaliteit te borgen laten wij boringen en onderzoek uitvoeren door Fugro. De klei wordt geleverd conform de eisen van het Besluit bodemkwaliteit (Bbk) en onder ons BRL 9335-2 certificaat.”

Bijdrage aan waterveiligheid

J. den Boer is al vanaf de tenderfase betrokken bij deze dijkversterking. “Wij zijn trots dat we als bedrijf voor het Waalensemble deze werkzaamheden mogen realiseren en dat we met onze dijkenklei een belangrijke bijdrage leveren aan de waterveiligheid van Nederland.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.