Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
‘Wij integreren de energietransitie in onze bedrijfsvoering’
Ruud van Wijk, directeur van Verboon Maasland.

‘Wij integreren de energietransitie in onze bedrijfsvoering’

Verboon Maasland is in de volle breedte bezig om zich als bedrijf zo duurzaam mogelijk in te richten. “In het huidige tijdperk van CO2- en stikstofreductie zijn wij in staat om veel van onze specialistische werkzaamheden volledig emissieloos uit te voeren”, zegt directeur Ruud van Wijk. “Wij nemen onze verantwoordelijkheid en integreren de energietransitie in onze bedrijfsvoering. Nu zijn de opdrachtgevers aan zet.”

Het duurzaam realiseren van infra- en waterbouwprojecten zit inmiddels in het DNA van Verboon Maasland. “We maken grote stappen in het kader van verduurzaming en hebben daarover niet alleen ideeën, maar er ook echt een omkaderd beleid voor ontwikkeld”, zegt Ruud. “Want, de wereld om ons heen verandert sneller dan we denken. Bij elke vervanging die we doen, stappen we over op een duurzaam materieelstuk. Dat is heel bewust in ons beleid opgenomen. Vooralsnog is dat elektrisch, maar dat kan in de toekomst net zo goed waterstof zijn of een andere energiebron.” 

De waterstofcel levert voldoende stroom voor onze elektrische cutterzuiger of onze 100-tons elektrische draadkraan.

Budgetten aanpassen

Momenteel zijn best veel projecten door de overheid tijdelijk ‘on hold’ gezet vanwege stikstof. “Met emissieloos materieel kunnen dergelijke projecten mogelijk binnen niet al te lange tijd toch in uitvoering gaan. Maar dat kunnen wij als branche van aannemersbedrijven niet alleen. Daar hebben we echt wel de overheid voor nodig die enerzijds ruimte en subsidietrajecten biedt zodat aannemers die investeren in emissieloos materieel het niet voor niks doen”, vindt Ruud. “Budgetten moeten worden opgewaardeerd naar de huidige tijdsgeest. Er worden nog te vaak projecten op de markt gezet met een budget daterend uit 2017-2020. Waarbij dus geen rekening wordt gehouden met het feit dat aannemers intussen een andere financiële bedrijfsvoering erop nahouden, omdat ze investeren in elektrisch materieel. Daar past de oude prijs niet meer bij. Budgetten moeten hierop worden aangepast. En anderzijds, als een opdrachtgever een project echt op een duurzame manier wil uitvoeren, zal hij ook de portemonnee moeten trekken en rekening houden met het prijsniveau dat hoort bij emissieloos bouwen. Een elektrische kraan of vrachtauto heeft zo maar een anderhalf tot twee keer hogere aanschafwaarde.”

Ruud geeft ons met alle plezier een kijkje in het machinepark. We zien onder meer een elektrische cutterzuiger, een elektrische 100-tons draadkraan, twee elektrische 8×4 vrachtauto’s, een elektrische 23-tons graafmachine, een elektrische schuifboot, elektrische auto’s, trilplaten, enz. “We beschikken intussen al over een aardige vloot die emissieloos kan draaien. En sinds deze zomer is daar ook een waterstofcel aan toegevoegd, die voldoende stroom kan leveren voor onze elektrische cutterzuiger of onze 100-tons elektrische draadkraan. Dus ook op locaties waar geen walstroom aanwezig is, kunnen we volledig emissieloos werken. Wij hebben de energietransitie geïntegreerd in onze bedrijfsvoering, nu is de overheid aan zet om het te integreren in de projectrealisatiedoelen”, zegt Ruud stellig.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.