Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Volledig emissieloos wegenbouwtransport 
Millenaar & van Schaik Transport zet op het project tien kiepertrailers in van elk 30 ton laadvermogen met elektrisch aangedreven Volvo FH 4×2 en 6×2 trekkers.

Volledig emissieloos wegenbouwtransport 

De verbreding van de A1 tussen Apeldoorn – Twello is het eerste wegenbouwproject in Nederland dat zoveel mogelijk emissieloos wordt uitgevoerd. Met dank aan onder meer Millenaar & van Schaik Transport die speciaal voor dit project tien elektrische kiepwagens heeft aangeschaft en die hier permanent worden ingezet.

Millenaar & van Schaik Transport is van huis uit een vooruitstrevende transporteur en dat is bij Heijmans ook niet onopgemerkt gebleven. “In de transitie van fossiel naar duurzaam wegenbouwtransport vervullen wij een voortrekkersrol”, zegt mede-eigenaar Dirk-Jan van Schaik. “Zo maken we veelvuldig gebruik van HVO100-brandstof en investeren fors in emissieloos materieel. Drie jaar geleden werden we door Heijmans benaderd voor dit project, omdat ze lucht hadden gekregen van onze geplande investering in waterstofvrachtauto’s. Uiteindelijk is die ‘bestelling’ omgezet naar tien elektrische vrachtauto’s die sinds 2023 permanent op het project worden ingezet.”

Millenaar & van Schaik Transport vervoert onder meer grond, zand, menggranulaat, freesasfalt en nieuw asfalt op het project.

Slim plannen

Het gaat om tien kiepertrailers van elk 30 ton laadvermogen met elektrisch aangedreven Volvo FH 4×2 en 6×2 trekkers. “We verzorgen het transport samen met Jan Bakker die ook tien van deze eenheden inzet. En dat gaat naar volle tevredenheid”, merkt Dirk-Jan. “Beter zelfs dan verwacht. Natuurlijk was het in het begin even wennen en de juiste weg zoeken, want we doen al meer dan honderd jaar hetzelfde kunstje. Met elektrisch rijden moet je dat ‘kunstje’ opnieuw uitvinden. Het vergt alleen wat meer planning of beter gezegd, anders plannen dan bij het transport met conventionele verbrandingsmotoren. Je kunt elektrisch maximaal 300 tot 320 kilometer rijden. Maar door slim te plannen, nemen onze chauffeurs rust tijdens het opladen en kunnen ze op die manier de hele dag rijden.” ’s Nachts gaan de auto’s aan de lader op twee laadpleinen.

Nieuwe reeks

Millenaar & van Schaik Transport vervoert onder meer grond, zand, menggranulaat, freesasfalt en nieuw asfalt op het project. “In feite het hele scala aan grondstoffen dat nodig is voor de aanleg of verbreding van de weg. En dat gebeurt dus volledig emissieloos. Het is mooi om te zien dat het haalbaar en mogelijk is”, zegt Dirk-Jan. Reden voor Millenaar & van Schaik Transport om alweer de volgende stappen te zetten in hun duurzaamheidsambities. “Sinds 2020 werken we al volledig papierloos en nu zijn we bezig met volledig emissieloos. We beschikken over 115 vrachtauto’s, waarvan inmiddels negentien volledig elektrische exemplaren. Ons streven is dat minstens 50% van de totale vloot in 2027 elektrisch moet zijn.” En dat gaat ze vast lukken, want later dit jaar investeren ze weer in een nieuwe reeks elektrische vrachtauto’s. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.