Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Verbreden Schipholbrug: precisieboren tussen parabolische spanwapening
Geen ander boorbedrijf durfde zijn vingers te branden aan het boren van de ankers in de Schipholbrug.

Verbreden Schipholbrug: precisieboren tussen parabolische spanwapening

In opdracht van Rijkswaterstaat verbreedt bouwconsortium VeenIX de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. In het tracé bevinden zich diverse kunstwerken, waaronder de Schipholbrug die aan weerszijden wordt verbreed. Om de nieuwe delen te verankeren aan het bestaande kunstwerk worden tot 180 centimeter diepe ankers geboord in de bestaande constructie, rakelings langs de parabolische spanwapening. VeenIX vertrouwt daarbij op het wereldwijd unieke concept van Interboor Midsland en TerraCarta.

Interboor Midsland en TerraCarta werken al vijf jaar samen aan het oplossen van de bollenplaatvloerproblematiek. “Je herinnert je vast nog wel het instorten van de parkeergarage op Eindhoven Airport”, begint Onno Dikkerboom, directeur en eigenaar van Interboor Midsland. “Wij hebben samen met TerraCarta een techniek ontwikkeld om de bestaande wapening in de vloeren op te sporen om vervolgens heel gericht nieuwe ankers te kunnen boren. Het is een tailormade oplossing waarmee we in staat zijn om de vloeren heel discreet te versterken. En zo hebben we gezamenlijk al vele projecten uitgevoerd, waaronder de vloeren van de JuBi-torens aan de Turfmarkt in Den Haag (het enorme gebouw van het ministerie van Economische Zaken, red.) die zijn versterkt met 50.000 ankers.”

De potentie voor het versterken van de constructieve veiligheid van kunstwerken en objecten met de innovatieve techniek van Interboor Midsland en TerraCarta is enorm.

Hoogwaardige scantechnieken

Bij het verbreden van de Schipholbrug staat VeenIX in feite voor dezelfde uitdaging als bij de bollenplaatvloeren. “Ook hier is sprake van bestaande wapening die van buitenaf logischerwijs niet zichtbaar is en waarvan de exacte ligging niet specifiek op tekening is geduid”, zegt Karel Meinen, CEO van TerraCarta. “Onze taak is om het voorspanstaal met een hoge nauwkeurigheid in kaart te brengen, zodat onze collega’s van Interboor Midsland de ankers op een veilige en verantwoorde manier kunnen boren. Met behulp van meetantennes kijken we dwars door het beton als een soort röntgen. Via onze werkwijze kunnen we de fijnmazige wapening opsporen en de hoofdwapening mooi in beeld krijgen. En zo maken we aan de hand van een 3D-draadmodel visueel wat er in de brug gebeurt.” 

Sinusvormige wapening

Het opsporen van de spanwapening en het boren van de ankers lijkt een fluitje van een cent, maar dat is het allerminst, verzekert Onno. “Het is een geavanceerd concept dat we in de afgelopen vijf jaar steeds verder hebben doorontwikkeld en uniek is in de wereld. Het gebeurt nog nergens anders. We hebben gezamenlijk dan ook een voorsprong opgebouwd van ruim vijf jaar ten opzichte van onze concurrentie. Geen ander boorbedrijf durfde zijn vingers te branden aan het boren van de ankers in de Schipholbrug. We hebben hier te maken met een parabolische spanwapening die in sinusvorm door het viaduct loopt. Groot voordeel hiervan is dat er minder beton nodig is om een gigantisch grote en sterke brug te maken. Wil je zo’n kunstwerk renoveren of verbreden, zoals hier in de A9, dan is het cruciaal om de exacte ligging van de wapening in kaart te brengen. Want mocht je tijdens het boren de wapening raken, dan kan het zomaar zijn dat je 200 meter verderop zes koeien onthoofdt. Het is dus levensgevaarlijk en als er iets misgaat, loopt het aardig in de papieren om het weer te herstellen.”

Op de A9 werkt een team van scan- en boorspecialisten met elkaar samen om de ankers met grote accuratesse in het kunstwerk te boren en te verlijmen, rakelings langs de bestaande wapening.

Combinatie van meettechnieken

Er is dus alles aangelegen dat de wapening in Schipholbrug zo nauwkeurig mogelijk in kaart wordt gebracht. “De combinatie van meettechnieken bepaalt de zekerheid van hetgeen je in kaart brengt”, vervolgt Karel. “Je wilt immers zaken kunnen controleren. Ook hebben we zowel aan de boven- als onderkant gemeten om op basis van eventuele foutmarges te calculeren. En zo wegen we tal van zaken tegen elkaar af om een oordeel te vellen over met welke nauwkeurigheid en tegen welke effort we de wapening in kaart kunnen brengen. Want hoe meer zekerheid, hoe meer inspanningen het vergt. Dat is wat wij doen: de hoogst mogelijke zekerheid nastreven. Daarnaast heeft ook de boring die gezet wordt nog een bepaalde tolerantie.” 

Precisieboortechniek

Het 3D-draadmodel dat TerraCarta en Interboor Midsland aanleveren, wordt over de nieuw te zetten boringen gelegd voor een clashdetectie. “Op die manier geven we aan welke boring bijvoorbeeld 5 of 10 centimeter verplaatst moet worden, zodat de bestaande wapening niet geraakt wordt”, zegt Karel. Onno vult aan: “In het ‘veld’ werkt een team van scan- en boorspecialisten met elkaar samen om de ankers met grote accuratesse in het kunstwerk te boren en te verlijmen rakelings langs de bestaande wapening. En dat luistert heel nauw, want zit je aan de voorkant al 1 graad ernaast, heb je op 180 centimeter diepte echt wel een probleem. Dankzij onze 360 graden benaderingsmethodiek en de precisieboortechniek plus wat aanvullende ontwikkelingen (het geheim van de smid, red.) durven wij met bijna 100% zekerheid de garantie te geven dat we de bestaande wapening niet raken.” 

Inmiddels heeft Interboor Midsland al succesvol enkele duizenden stekken geboord in de Schipholbrug zonder de bestaande constructie te verzwakken. Onno voorziet een gigantisch potentieel voor deze techniek in de infrastructuur. “De potentie voor het versterken van de constructieve veiligheid van kunstwerken en objecten is enorm. Ook in het buitenland, waar een ingestorte brug of viaduct regelmatig het nieuws haalt.” Wordt ongetwijfeld vervolgd!   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.