Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Geotechnisch bodemonderzoekdoor lokale specialist 
VWB Bodem is tot eind december 2023 regelmatig actief geweest op het A1-project.

Geotechnisch bodemonderzoekdoor lokale specialist 

Al vanaf de eerste fase van de verbreding van de A1 wordt VWB Het Veldwerkbureau door Heijmans ingezet voor geotechnisch bodemonderzoek. Het bedrijf heeft niet alleen zijn roots in het nabijgelegen Deventer, maar is ook in staat om flexibel in te spelen op ad hoc werkzaamheden. Daarnaast is het enthousiasme voor het vak van het team van VWB Het Veldwerkbureau volgens projectleider Rolf Smit ongeëvenaard. 

VWB is op de A1 verantwoordelijk voor een deel van het geotechnisch bodemonderzoek. “In de eerste fase hebben we vooral in de weekenden en nachten gewerkt”, zegt Rolf. “Ook hebben we een dag standby gestaan tijdens de ontmanteling van een Duitse V1-bom uit de Tweede Wereldoorlog die werd gevonden strak langs de A1. Als het bij die ontmanteling tot een ontploffing op locatie zou komen, dan was het onze taak om direct geotechnisch onderzoek te doen vanwege potentiële zettingen onder de A1. Uiteindelijk is het allemaal goed afgelopen en is de bom netjes ontmanteld en niet ontploft.”

VWB Bodem maakt gebruik van Euro 6-sondeervoertuigen.

Schakelen tussen projecten

Op de A1 tussen Apeldoorn en Twello was de scope van VWB Bodem nog veel groter. “We hebben geotechnisch bodemonderzoek uitgevoerd bij geluidsschermen, kunstwerken, aan het omliggende wegennet, op de aan- en afvoerroutes, bij het plaatsen van portalen, enz. Al met al best een omvangrijke klus”, volgens Rolf. VWB Bodem is tot eind december 2023 regelmatig actief geweest op het project. “De grootste uitdaging was toch wel het snel kunnen schalen tussen projecten. Soms hoorden we pas in de middag dat er ’s nachts een aantal sonderingswerkzaamheden uitgevoerd konden worden door onvoorziene situaties overdag. Ook hebben we nachten gehad waarbij we flink moesten opschalen. Dat vraagt wat van je personeel”, erkent Rolf. “We mogen ons gelukkig prijzen met medewerkers die hun vak verstaan en het werk oprecht interessant en leuk vinden. Dat maakt dat we als bedrijf in staat zijn om het verschil te maken. Ook bij ad hoc werkzaamheden.” 

Hardheid van de bodem

Een andere uitdaging in dit project was volgens Rolf de hardheid van de bodem op sommige locaties, vooral aan de kant van Enter, Rijssen en Azelo. “Om de gewenste einddiepte te bereiken, werd eerst een casing geplaatst. Zo is voorkomen dat de sondeerpen het begaf bij een kracht van soms wel 18 ton.” Verder prijst Rolf de samenwerking met Heijmans. “Ze hebben hun zaakjes goed voor elkaar en hechten net als wij veel waarde aan veiligheid en duurzaamheid.” Het Veldwerkbureau maakt gebruik van Euro 6-sondeervoertuigen, verwacht later dit jaar een elektrische midirups in gebruik te nemen en probeert altijd zoveel mogelijk sondeerwerkzaamheden te clusteren. “Op die manier houden we de transportbewegingen en dus de CO2-uitstoot beperkt. Vaak bleef de sondeerwagen achter op locatie en reed onze sondeermeester met een personenauto op en neer. Al met al een mooi project om aan mee te werken”, zegt Rolf tot besluit.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.