Platform over civiele techniek & infrastructuur
Veiliger op de weg dankzij kunstmatige intelligentie

Veiliger op de weg dankzij kunstmatige intelligentie

Zelfdenkende detectiesystemen volop in ontwikkeling

Dankzij achteruitrijalarmen, camera’s  en detectiesystemen is het op wegen en werkterreinen de laatste jaren een stuk veiliger geworden. Toch kan het altijd nog beter. Daarom zijn ze bij Brigade Electronics volop bezig met de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. De Sidescan®Predict en de CAREYE® zijn daar mooie voorbeelden van. De CAREYE® is onlangs nog bekroond met de CLEPA Award. Barry van Dam, sales manager bij Brigade Electronics, vertelt meer over de actuele ontwikkelingen in de markt en hoe zij daar op in spelen.

De Sidescan®Predict doet niets anders dat continu data verzamelen en analyseren, denk aan afstand en snelheid.

“Kunstmatige intelligentie is de toekomst”, aldus Van Dam. “Waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is, nemen computers die taken over. Denk aan de ontwikkelingen rondom de zelfsturende auto en vrachtwagen. In Zweden wordt al getest met zelfrijdende vuilniswagens. Het is nog allemaal in ontwikkeling en wij verwachten dat het nog wel even duurt voordat we dergelijke voertuigen op de weg zullen zien.” Daarentegen is kunstmatige intelligentie wel heel goed én veilig toepasbaar in onder meer achteruitrijsystemen. De Sidescan®Predict van Brigade is hier een goed voorbeeld van. Het is een eerste stap naar kunstmatige intelligentie. De Sidescan®Predict doet niets anders dan continu data verzamelen en analyseren, denk aan afstand en snelheid. Deze data worden realtime omgezet in waarschuwingssignalen op het moment dat er een ongeluk staat te gebeuren. 

Het grote verschil

Maar wat is nu het verschil met reeds bestaande voertuigveiligheidssystemen? Die detecteren en waarschuwen immers ook. Van Dam: “Het verschil zit hem in de ultrasoon-technologie die we in dit nieuwe systeem hebben toegepast. Aan de passagierszijde van een voertuig zijn zes sensoren, met een bereik van 2,5 meter, gemonteerd. Deze sensoren maken van de objecten die zij in de nabijheid detecteren gelijk een verfijnde en betrouwbare analyse. Het systeem meet gegevens als snelheid, richting en versnelling, zowel van het voertuig als van het gedetecteerde object. Door onderscheid te maken tussen stilstaande en bewegende objecten, berekent de Sidescan®Predict hoe groot de kans op een botsing is.”

Er zijn drie fasen van signalering. De eerste is ’Bewegend voorwerp gedetecteerd’. Dit wordt op het display in de cabine aangegeven met een gele visuele waarschuwing, zonder geluidsignaal. Het tweede dreigingsniveau is ‘Gevaar voor botsing’. Dit is aan de orde als er bijvoorbeeld een fietser dicht bij de vrachtwagen of machine komt. Het gele lampje op het display gaat branden en er is een geluidssignaal. Bij de laatste stap ‘Voorspelde botsing’ volgt een rood alarmlicht en hoorbare waarschuwing op hoge toon. De bestuurder of machinist weet daardoor dat hij snel en adequaat moet handelen om een botsing te voorkomen. “De Sidescan®Predict kan op elk voertuig met een minimale lengte van 5,2 meter gemonteerd worden. Dat maakt het heel interessant voor bijvoorbeeld vrachtwagens, touringcars, vuilniswagens, landbouwmachines, grondverzetmachines, bouwmachines en wegenbouwmachines. Door gebruik van het slimme Sidescan®Predict detectiesysteem worden veel (bijna-)ongelukken in het verkeer en tijdens het werk voorkomen.”

Minder valse waarschuwingen

Een andere toepassing van kunstmatige intelligentie is de CAREYE® Safety Angle Turning Assistant. Groot voordeel van dit zelfnadenkende besturingssysteem is dat het aantal valse waarschuwingen aanzienlijk minder is. “De meeste besturingssystemen signaleren wel objecten of personen, maar een deel van de signaleringen is vals alarm”, weet Van Dam. “En het gevaar met vals alarm is dat de bestuurder op een gegeven moment minder alert kan worden op een signaal. Een zelfnadenkend systeem als de CAREYE® Safety Angle Turning Assistant geeft daarentegen veel minder valse waarschuwingen, dankzij kunstmatige intelligentie. De CAREYE® meet zeer nauwkeurig of er zich een ongeluk gaat voordoen. Dit detectiesysteem houdt de situatie continu nauwlettend in de gaten en waarschuwt de bestuurder of machinist om een mogelijke aanrijding te voorkomen. Er is geen onnodige afleiding door overbodige zichtbare of hoorbare alarmsignalen, maar snelle en duidelijke feedback op die momenten dat er echt snel gehandeld moet worden om een aanrijding te voorkomen.”

De chauffeur krijgt real-time op zijn monitor duidelijke en heldere beelden van de omgeving te zien.

Zeer betrouwbaar

Het door Brigade ontwikkelde systeem is dusdanig betrouwbaar dat het de CLEPA Award in de categorie Smart & Safe heeft gewonnen. In de prestatietests van de ADAC presteerde de CAREYE® zeer goed, beter dan andere soortgelijke geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen op de markt. Met name het feit dat het aanzienlijk minder valse waarschuwingen geeft en dat het duidelijke en eenvoudig te begrijpen visuele feedback geeft, worden als pluspunten gezien. Maar ook dat het snelle reactietijden heeft voor het detecteren van mensen en voorwerpen. De CLEPA Award is voor het team van Brigade iets waar ze meer dan trots op zijn. Van Dam: “Wij zijn continu bezig om onze producten waar mogelijk verder te verbeteren. Technologie gaat razendsnel en biedt hele mooie kansen voor onze markt. We brengen alleen producten op de markt als we ervan overtuigd zijn dat ze geschikt zijn voor het doel. Voordat wij iets lanceren, testen we het product tot in detail zodat we zeker weten dat het in de praktijk en voor onze klanten ook zijn meerwaarde bewijst.”

Dode hoek

Ook de dode hoek heeft volop aandacht van Brigade. Spiegels en enkel-beeld camera’s ten spijt, zelfs met deze hulpmiddelen kan een bestuurder niet altijd alles goed zien. “Een chauffeur kan namelijk niet én op de weg letten én op de monitor of in de spiegel kijken. Voordat je alle spiegels hebt gecheckt ben je alweer een aantal meters verder. Daarom hebben we de Backeye®360 systemen ontwikkeld. Dit zijn intelligente camera- en monitorproducten ter ondersteuning bij het manoeuvreren op lage snelheid.” De 360° technologieën van Brigade werken met vier ultra groothoekcamera’s. Deze beslaan allemaal een volledige zijde van het voertuig met een beeldhoek van meer dan 180 graden. De camera’s registreren de hele omgeving van het voertuig of de machine, inclusief alle dode hoeken. “De chauffeur krijgt realtime op zijn monitor duidelijke en heldere beelden van de omgeving te zien. Het mooie van deze systemen is dat ze geschikt zijn voor nagenoeg ieder voertuig of machine, klein en groot.”

Verscherpte wetgeving

Binnen de EU wordt de wetgeving op het gebied van voertuigveiligheid nog verder aangescherpt. Dit maakt producten als de CAREYE®, Sidescan®Predict en de Backeye®360 systemen nog relevanter. “Samen met onze klanten kijken we welke systemen het beste passen bij de veiligheidsrisico’s waar zij mee te maken hebben. We kennen onze klanten en hebben een eigen technische dienst die snel ter plekke kan zijn wanneer nodig. En, niet geheel onbelangrijk in deze tijden, wij hebben geen leveringsproblemen. Doordat we alles in eigen huis hebben, leveren we snel.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.