Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Trots op weg naar een voorbeeldproject!

Trots op weg naar een voorbeeldproject!

In opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam wordt momenteel de Container Exchange Route (CER) aangelegd. Deze verbindt de containerterminals, empty depots, distributiebedrijven en de Douane op de Maasvlakte met elkaar. Hiermee worden containerstromen op een locatie gebundeld en hoeven treinen, barges en feederschepen niet langer naar de verschillende terminals te gaan. Eén van de factoren die een project tot een succes maakt, is goede samenwerking. De aanleg van de Container Exchange Route is daarvan een mooi voorbeeld.

Michiel Goosens, contractmanager Havenbedrijf Rotterdam noemt het een uniek project. “De CER verhoogt het serviceniveau van de Rotterdamse haven, zodat het nog interessanter wordt containers via Rotterdam te transporteren.” Het gaat om een baan van circa 14 km lengte die robuust en duurzaam ontworpen is, omdat 99% beschikbaarheid voor de komende 40 jaar gegarandeerd moet worden. Daarom heeft de baan een constructie van volledig doorgewapend beton en is daarmee voorbereid op zeer zwaar transport. “Ook worden drie kunstwerken gebouwd, waaronder de grootste in de Rotterdamse haven”, voegt Dick van Erkel, projectmanager bij KWS Infra Zwijndrecht toe.

Ondertekening van de overeenkomst vond op 22 maart 2018 plaats waarna de ontwerpfase volgde. Op 1 april 2019 is de realisatie gestart en eind 2020 moet het werk afgerond zijn.

Unieke samenwerking

Wat het project verder zo speciaal maakt is de samenwerking tussen de opdrachtgever en de aannemer. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Combinatie CER, die bestaat uit VolkerWessels-ondernemingen KWS en Van Hattum en Blankevoort. Al bij de aanbesteding was samenwerking één van de EMVI-criteria en moest iedere inschrijvende aannemer een interview en assessment met het Havenbedrijf doen.

Werkzaamheden CER in volle gang.

 

Gedragskompas

Bij aanvang van het project is een startup gehouden onder leiding van een externe partij. Een kennismaking waarbij naast het project zelf ook waarden en gedrag aan de orde kwamen. Dit resulteerde in een projectspecifiek gedragskompas waarin kernwaarden met elkaar zijn afgesproken als lef, betrouwbaarheid, respect en plezier. De voorwaarden om elke uitdaging met elkaar aan te kunnen en een toetsingskader waarbinnen samengewerkt wordt. “Je moet beslissingen nemen, durf hebben, anders is er geen voortgang’’, zegt Van Erkel. “Iedereen binnen het team moet met dit gedragskompas werken”, voegt Goosens toe. “Eveneens is de standaardaanpak uitgebreid met gerichte interacties, een werkwijze gericht op samenwerking door vooraf in plaats van achteraf onvolkomenheden op te lossen.”

Vooral het gekozen moment voor de eisen interpretatiesessies waren opmerkelijk, er lag namelijk nog geen projectontwerp. Normaliter vindt een dergelijke bespreking in een latere fase plaats, vaak onder (te) hoge tijdsdruk. Nu gebeurde dit in een ‘comfortabele’ setting en werden zaken vroegtijdig duidelijk.

Opbouw samenwerking

Boerenverstand, vooruitdenken, kennis van zaken en sociale vaardigheden zijn belangrijke pijlers voor een goede samenwerking. Dat geldt ook voor de organisatie- en overlegstructuur. Goosens: “Voor elk onderwerp hebben we een overlegvorm (tafel), inclusief informeel overleg. Eens in de vier weken is er een voortgangsoverleg waarin nauwelijks meer discussiepunten zijn, omdat die in de informele overleggen al aan de orde kwamen.” Soms moet bijgestuurd worden, daarvoor dient het escalatiemodel. “Het is belangrijk zaken tijdig met elkaar te bespreken, zodat ze niet escaleren buiten de ‘projectgrenzen’. Tot nu toe is het altijd gelukt discussiepunten binnen twee weken op te lossen waardoor nog geen substantiële vertraging is ontstaan”, aldus een trotse Van Erkel.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.