Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Pilz realiseert nieuwe bediencentrale voor beweegbare bruggen 
Bedieningscentrum Steekterpoort. (Beeld: PZH)

Pilz realiseert nieuwe bediencentrale voor beweegbare bruggen 

In een eerder artikel in GWW stonden we al uitgebreid stil bij de strategische samenwerking tussen Provincie Zuid-Holland en Pilz Nederland. Waar het toen ging over standaard besturingssoftware voor bruggen en sluizen, is Pilz parallel aan dat traject bezig met de realisatie van een nieuwe bediencentrale voor de beweegbare bruggen in de Provincie
Zuid-Holland. Ricardo Duijser, project engineer bij Pilz Nederland, en Coen Veldhuis,
senior-adviseur/projectleider bij Provincie Zuid-Holland (PZH), vertellen er meer over.

“Op dit moment zijn er in de Provincie Zuid-Holland drie bediencentrales”, zegt Ricardo. “De Waard in Leiden bedient samen met bediencentrale Leidschendam de bruggen ten westen van de lijn Alphen aan den Rijn – Rotterdam. En dan is er Steekterpoort, een moderne, grote bediencentrale in Alphen aan den Rijn. Hiervandaan wordt op afstand de bediening van bruggen in de omgeving van Alphen aan den Rijn geregeld.”

Vanuit bedieningscentrum Steekterpoort wordt op afstand de bediening van bruggen in de omgeving van Alphen aan den Rijn geregeld. (Beeld: PZH)

Nieuwe bediencentrale

Om de vlotte, veilige en betrouwbare begeleiding van de beroeps- en recreatievaart mogelijk te blijven maken in de toekomst, is besloten de bediencentrales Leidschendam en De Waard samen te voegen in één nieuwe centrale. Deze komt in de Centrale Koningspoort in het Provinciehuis in Den Haag. “Het mooie van de aanpassing in de bestaande software die Pilz hier doorvoert, is dat elke brug in de Provincie Zuid-Holland vanuit beide bediencentrales volledig geautomatiseerd te bedienen zal zijn”, zegt Coen. “Dat biedt veel meer flexibiliteit.” Ricardo legt uit dat het aantal bedienplekken wordt uitgebreid naar 24 en dat Pilz bezig is de software verder te optimaliseren, zodat de datastroom beter verdeeld wordt over de beschikbare PLC’s.

Pilz PLC PSS 4000 maakt volledige automatisering van de bediencentrales mogelijk. (Beeld: Pilz)

Opleidingscentrum

“Vrij uniek daarbij is dat 6 van de 24 bedienplekken ook gebruikt moeten kunnen worden voor opleidingsdoeleinden”, zegt Ricardo. “Op dit moment heeft PZH het opleidingscentrum in Gouda, maar dat komt dus ook in het Provinciehuis. Deze 6 plekken zitten in een afzonderlijke ruimte en moeten schakelbaar zijn van de productiekant naar opleidingskant en vice versa.”

Bedieningscentrum Steekterpoort, een moderne, grote bediencentrale in Alphen aan den Rijn. (Beeld: PZH)

Nieuwe implementatie = uitgebreid testen

“Een nieuwe bediencentrale met een aangepast besturingsconcept, dat is natuurlijk niet niks”, zegt Coen. “Dus dan is het van groot belang dat alles zorgvuldig getest wordt: er moet aangetoond worden dat het werkt zoals PZH het wil en zoals Pilz het heeft bedacht. In feite wil ik geen bouwproces, maar een testproces. Gelukkig is dat ook de werkwijze bij Pilz.” Ricardo: “We hebben de hele besturing vooruitgetrokken op het aangepaste bedieningsconcept, zodat we nu al kunnen gaan implementeren en testen, vóórdat we straks alle onderdelen gaan samenvoegen. Zo weten we dat het aangepaste concept dat we bedacht hebben voor de communicatie aantoonbaar werkt.” Pas daarna wordt alles bij PZH in hun testopstelling geplaatst. “Voor die technische uitwerking wordt er nauw samengewerkt tussen PZH, Pilz die de besturing verzorgt, CGI voor de Graphical User Interface en de netwerkbeheerder, zodat alles optimaal zal functioneren.” Coen legt uit dat het best een ingewikkelde planning is om alles op elkaar af te stemmen. “Dan is het prettig dat Pilz daar lekker in mee werkt om alles goed te laten verlopen.”

Pilz past de bestaande software aan, waardoor elke brug in de Provincie Zuid-Holland vanuit beide bediencentrales volledig geautomatiseerd te bedienen zal zijn. (Beeld: Pilz)

Strategisch samenwerken

“Het meest belangrijke aan het bouwen van software is het gebruik van de software”, vervolgt Coen. “Het moet gewoon lekker werken, en dat is nou waar ik Pilz vind. Ze zijn in staat om out-of-the-box te denken, zijn kritisch naar ons én zichzelf, denken verder en denken mee. Als bedenker van een bepaalde functionaliteit kan ik bij Pilz aangeven waar zij op moeten letten. Zij pakken dat op, nemen de wensen, eisen en uitgangspunten daarin mee, vullen dit aan met hun eigen expertise en gaan er mee aan de slag. Ondertussen stellen ze scherpe en kritische vragen die goed zijn voor het proces en het eindresultaat.” Ricardo vult aan: “Automatisering is bij ons geen doel op zich, maar is ondersteunend aan de opdracht. In dit geval: met minder mensen op afstand bruggen bedienen.” Coen tot slot: “Alle aspecten, zoals de kwaliteit van de oplossing, maar ook tijd, budget, informatie en documentatie nemen zij in het proces mee, en dát is als je het mij vraagt de kracht van Pilz en de strategische samenwerking met PZH.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.