Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Tijdelijke verkeersbrug uit hergebruikte elementen
De RLB-brug is opgebouwd uit vier standaard elementen.

Tijdelijke verkeersbrug uit hergebruikte elementen

De RLB-brug is opgebouwd uit hergebruikte elementen en blijft zo’n 3,5 jaar in de lucht. Een gesprek met Han Kastermans van Retro Bridge over de vele voordelen van dit lichtgewicht en duurzame brugconcept. 

“In februari 2020 hebben we van Heijmans de opdracht gekregen om een hulpbrug te ontwerpen die het werkverkeer toegang verschaft tot het bouwterrein”, begint Kastermans. “Op basis van de gevraagde eisen bleek onze Retro Light Bridge (RLB) de juiste kandidaat. Het gaat om een modulaire brugconstructie van 27 meter lang en 7,5 meter breed met twee rijstroken en een vangrail die voldoet aan Load Model 1 conform Eurocode I-III. Heijmans heeft de brug voor dit project aangekocht, maar wel met een terugkoopgarantie. Ligt een brug langer dan 2,75 jaar dan is dat doorgaans aantrekkelijker. “Wij kopen de brug aan het einde van het project weer terug.”

Historie

De RLB-brug is puur bedoeld voor het werkverkeer, zodat materialen en grondstoffen efficiënt kunnen worden af- en aangevoerd voor de bouw van de nieuwe infrastructuur ten behoeve van het nieuwe viaduct voor het vliegverkeer over de A4. Kastermans: “De brug is opgebouwd uit vier standaard elementen van 13,5 bij 3 meter. Twee elementen zijn gevoegd tot één streng van 27 meter bij 3 meter met aan één zijde een vangrail. Twee strengen samen maken de brug. In combinatie met een modulair vulstuk van 1,5 meter komen we tot het gewenste rijdek van 7,5 meter breed. Alle elementen zijn door CE-gecertificeerde toeleveranciers gemaakt. Alle data van deze elementen, inclusief staal- en walsrapporten, lascertificaten, enzovoort worden door ons in dossiers geregistreerd. Daarnaast bouwen we een complete historie op van alle elementen. We weten exact waar deze zijn toegepast, in welke configuratie, in een linker- of rechterrijstrook, enz. Iedere toekomstige opdrachtgever heeft dus inzicht in de historie. De elementen van de RLB zoals toegepast op Schiphol stammen uit 2016.”

De modulaire brugconstructie van 27 meter lang en 7,5 meter breed met twee rijstroken en een vangrail, voldoet aan Load Model 1 conform Eurocode I-III.

Circulair

Retro Bridge is in Europa een van de toonaangevende leveranciers van modulaire brugsystemen. “We zijn met onze hoofdvestiging gelegen in Den Bosch, maar zijn actief in heel Europa met verschillende dochterondernemingen”, legt Kastermans uit. “Uniek aan onze systemen is het circulaire concept. We kunnen ieder element perfect hergebruiken. Voor de openbare weg hanteren we drie varianten. Behalve de Retro Light Bridge zoals hier toegepast, hebben we de Retro Heavy Bridge in het assortiment die tot een 48 meter vrije overspanning is te construeren en de Retro Beam Bridge voor overspanningen tot 19 meter. Die RBB kenmerkt zich door uiterst slanke brugdelen. Rekentechnisch voldoen alle uitvoeringen aan dezelfde karaktereigenschappen. Daarnaast leveren we nog een voetgangersbrugsysteem tot 66 meter vrije overspanning en diverse paneelbruggen. We verzorgen het complete plaatje van A tot Z, inclusief montage. Op onze werf hebben we bovendien de mogelijkheid om strengen voor te monteren voor minimale hinder op locatie.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.