Platform over civiele techniek & infrastructuur
Bruggen & Tunnels

Stalen hulpconstructies essentieel voor afzinken basculekelder

Afbeelding-2
Marsé Montage heeft alle hulpconstructies volledig geprefabriceerd in de werkplaats in Castricum en gemonteerd op locatie.

Tekst | Roel van Gils

Beeld | Marsé Montage

15 juni 2022 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

De eerste basculekelder van de nieuwe Brug Ouderkerk is in augustus vorig jaar vanuit de bouwlocatie op de oever naar zijn definitieve positie in de Amstel verplaatst. Om dat transport in goede banen te leiden heeft Marsé Montage alle stalen hulpconstructies geproduceerd en gemonteerd. Voor de specialist in hulpconstructies, stempelframes en verankeringsconstructies voor onder andere bouwputten en grondkeringen een leuke uitdaging.

“Wij zijn een vaste partner voor grote opdrachtgevers en in die hoedanigheid ook door Bouwcombinatie brug Ouderkerk betrokken bij de bouw van de nieuwe brug”, zegt Job Hester, algemeen directeur van Marsé Montage. “Dat wil zeggen, we hebben de geboorde palen afgebrand en daaraan de tijdelijke ondersteuningsconstructie voor de schuifbanen van Ct deBoer vastgelast. Verder hebben wij de aanvaarbescherming mogen verzorgen, evenals een aantal definitieve staalwerken, zoals de oplegconsoles voor de technische ruimte.” 

Marsé Montage heeft zijn werkzaamheden voornamelijk vanaf pontons uitgevoerd, deels zelfs onder water en rekening houdend met de pleziervaart.

Montage vanaf het water

Marsé Montage heeft alle hulpconstructies volledig geprefabriceerd in de werkplaats in Castricum en gemonteerd op locatie. “We hebben er alles aan gedaan om een zo vlak mogelijke basis te creëren voor de schuifbanen van Ct deBoer, zodat de basculekelder met een gewicht van 280 ton soepel verplaatst kon worden”, zegt montageleider Robèr Zoontjes. Een ander focuspunt was de montage van de consoles voor de begeleiding van de basculekelder. “Het betroffen speciale stalen consoles voorzien van een houten blok om de basculekelder tot op de centimeter nauwkeurig te kunnen laten afzinken. Deze constructie werd op zijn beurt weer afgeschermd door een tijdelijk remmingwerk in de vaart, bestaande uit drijvende stalen buizen van meer dan 20 meter lengte. Al deze werkzaamheden zijn voornamelijk vanaf pontons uitgevoerd, deels zelfs onder water en rekening houdend met de pleziervaart. Op sommige momenten was het behoorlijk druk met ‘toeschouwers’, maar dat maakt het ook weer leuk en afwisselend.”

Na de zomer start de bouw van de tweede brug. “In principe zijn de hulpconstructies niet één op één herbruikbaar en zullen er nieuwe hulpconstructies geproduceerd moeten worden”, zegt Hester. “Een dergelijk project is ons wel toevertrouwd. We hebben veel ervaring met dit soort projecten en zijn als bedrijf uitgebreid gecertificeerd. Zo zijn we gecertificeerd voor Veilligheidsladder trede 2, Uitvoeringsklasse 3 volgens NEN 1090 en beschikken we over een VCA-certificering. Dat maakt dat we met enige regelmaat door Van Hattum & Blankevoort worden ingezet. Zo hebben we onder meer de hulconstructies geleverd voor de Mandelabrug in Utrecht en waren we nauw betrokken bij de bouw van Zeesluis IJmuiden en het nieuwe project Piekberging in Abbenes.”   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Frank Wekking

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via Grond/Weg/Waterbouw? Neem contact met mij op.

0%

    Stuur ons een bericht