Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Staal met een lage milieu-impact
ArcelorMittal is een bekend gezicht op het A9-project.

Staal met een lage milieu-impact

Aan de weguitbreiding Schiphol, Amsterdam, Almere van Rijkswaterstaat, heeft ArcelorMittal in de verschillende projecten staal geleverd. Ook in het vijfde en laatste traject van het programma, de A9 Badhoevedorp – Holendrecht, levert ArcelorMittal een wezenlijke bijdrage. De staalproducent wordt geacht in een tijdsbestek van slechts vier maanden ruim 16.000 ton aan staal te leveren. En daar blijft het niet bij. Een gesprek met Roel Bijlard van ArcelorMittal over deze gigantische operatie. 

De levering van 20.000 ton is exclusief bestemd voor de aanleg van de verdiepte ligging in Amstelveen.

ArcelorMittal is een bekend gezicht op het project. “Verspreid over 2022 hebben we voor verschillende kleinere kunstwerken zo’n 4.000 ton aan staal mogen leveren”, begint Bijlard. “Het zwaartepunt van de operatie voor ons ligt echter in de eerste twee kwartalen van 2023. Tussen februari en juni hebben we aan bouwcombinatie VeenIX ruim 16.000 ton stalen damwand geleverd. Behalve de damwand levert ArcelorMittal ook de combiwand. “Het gaat om 2.200 ton aan buispalen met slot (914x16mm en 914x20mm), waarvan 1.800 ton voor tijdelijke toepassing en 400 ton als definitief werk. Daarnaast produceren we nog eens 1.100 ton aan boorpalen in een diameter van 457 met wanddiktes tussen de 10 en 16 mm. Zo leveren we voor dit project vrijwel alle producten uit ons productiegamma. En dat heeft een behoorlijke impact, al weten we dat goed te managen.” 

Duurzaam (her)gebruik van staal 

Van de 16.000 ton stalen damwand wordt 9.000 ton voor tijdelijke constructies gebruikt. De overige 7.000 ton damwand wordt aangebracht met een definitieve functie. “Voor de tijdelijke constructies bieden we vaak een verhuur of een koop-terugkoopcontract aan. Hierdoor is er de garantie dat we de materialen na afloop van het project terug in onze voorraad nemen. Ook de tijdelijke combiwand wordt na afloop van het project weer teruggekocht door ArcelorMittal. Al deze materialen kunnen dan weer in toekomstige projecten ingezet worden. Zo leveren we ook voor dit project zowel gebruikte als nieuwe planken uit onze voorraad in Nederland. Het restant wordt aangevuld met nieuw geproduceerde damwand uit de fabriek in Luxemburg. Voor deze combinatie is tevens gekozen omdat het gaat om zo’n gigantische hoeveelheid in een kort tijdsbestek. Het is daarmee ook een logistieke uitdaging, waarbij we zowel per binnenvaartschip als per as leveren op de projectlocatie.” 

Van de 16.000 ton stalen damwand wordt 9.000 ton voor tijdelijke constructies gebruikt.

EcoSheetPile™ 

De levering van 20.000 ton is exclusief bestemd voor de aanleg van de verdiepte ligging in Amstelveen. “Daar blijft het hopelijk niet bij, want ook in de laatste fase van dit project gaat er aardig wat damwanden de grond in,” zegt Bijlard. ArcelorMittal heeft bouwcombinatie VeenIX ook ondersteund met het rekenen aan de damwanden met betrekking tot duurzaamheid en het einde-levensduur-scenario. “We hebben een zo realistisch mogelijk beeld geschetst en voorgelegd aan de combinatie. Omdat het gaat om veel tijdelijke constructies, kan veel staal straks elders worden hergebruikt. Dit heeft een grote invloed op de uiteindelijke milieu-impact van het project. De damwanden die we leveren zijn bovendien geproduceerd uit ca. 100% schroot in een vlamboogoven, ook de (gebruikte) damwanden uit voorraad. Dat leidt tot een veel lagere milieu-impact (430 kg CO2 per ton) in vergelijking met damwanden uit een hoogoven (ca. 2.500 kg CO2 per ton). Op dit moment kunnen we ook damwanden uit schroot geproduceerd met 100% groene stroom leveren, waardoor de impact nog verder wordt verlaagd naar 360 kg CO2 per ton. Voor beide producten, de EcoSheetPile™ en EcoSheetPile™ Plus (op 100% groene stroom), zijn recent de EPD’s gepubliceerd voor de Nederlandse markt.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.