Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Sonisch aanbrengen van verankeringselementen
CAT 352 strengankers aan het boren.

Sonisch aanbrengen van verankeringselementen

High 5 Solutions (h5s) is gespecialiseerd in het aanbrengen en weer verwijderen van ankersystemen. Met het toepassen van 100% verwijderbare sonische schroefinjectieankers (SSI-ankers) levert h5s een belangrijke bijdrage aan een circulair bouwproces. Ook BAAK heeft de techniek omarmd. Een gesprek met Peter Bongers van h5s over de meerwaarde van de sonische boortechniek.

Aangebrachte strengen voor testen en afwerken.

Het sonisch boren in de funderingstechniek blijkt nu vijf jaar later een onvervalst succes. “We leveren een bijdrage aan vele gerenommeerde projecten in binnen- en buitenland”, zegt Bongers. “We hebben afgelopen jaar een nieuw pand betrokken in Vianen en een zesde machine in gebruik genomen. De Cat 352 is zwaarder dan onze andere machines en speciaal geschikt voor het zware segment micropalen en groutankers die we direct hebben ingezet op de Blankenburgverbinding. Met deze machine kunnen we desgewenst ook ankers onder water boren.”

Streng haspel + voorraad strengen.

Sonische boortechniek

“De meerwaarde van de sonische techniek is onder andere de zeer beperkte invloed van trillingen op de omgeving”, vervolgt Bongers. “De hoge nauwkeurigheid van het aanbrengen en de mogelijkheid tot het sneller doordringen in zeer harde bodemlagen (>20 MPa), spreken eveneens in het voordeel van de sonische boortechniek. En dat alles bij een lager energieverbruik en met minder hulpstoffen in vergelijking met conventionele boortechnieken. Met de ervaringen die we opdeden binnen de sonische technieken hebben we tal van nieuwe mogelijkheden ontwikkeld. Denk dan aan disciplines zoals het aanbrengen van tal van verankeringsconstructies, het aanbrengen van micropaalconstructies, het destructief boren, obstakels uit de bodem terughalen of het aanbrengen van injectieslangen voor bodemafsluitingsprojecten.” Deze ontwikkelingen leverden h5s een aantal patenten op, zowel in Nederland als voor een groot deel van Europa. 

Aanzicht afgewerkte tijdelijke strengankers + horizontaal geboorde SSI-ankers.

Maximale recycling

“Wat je in de grond stopt, moet je uit respect voor natuur en milieu ook weer kunnen verwijderen”, meent Bongers. “Een van onze patenten heeft betrekking op het sonisch aanbrengen van verankeringselementen en het weer volledig uit de bodem halen van het schroefinjectie-anker op het moment dat het zijn functie heeft verloren. We halen de oude materialen niet alleen uit de bodem, maar passen ze in een volgend project weer toe. Dat is niet alleen financieel interessant, maar draagt ook significant bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot op een project.” 

Twee lagen aangebrachte tijdelijke strengankers.

Maasdeltatunnel

H5s is door bouwconsortium BAAK gecontracteerd om de tijdelijke en definitieve ankers aan te brengen aan de noordzijde van de Maasdeltatunnel. Bongers: “Door wisselende grondsamenstellingen, die pas tijdens de start van de werkzaamheden verder onderzocht konden worden, hebben we gezamenlijk de beoogde verankeringsconstructies geoptimaliseerd en berekend. Dat maakte dat een deel van de geplande strengankers is vervangen door horizontaal geboorde SSI-ankers. Door de slechte grondslag kon de gevraagde ankerkracht namelijk niet gemobiliseerd worden door de bodem.” 

H5s heeft in totaal 434 tijdelijke strengankers en 257 definitieve strengankers aangebracht, inclusief de levering en bevestiging van de ankerstoelconstructie. “De strengankers bestaan uit 9 tot 17 strengen in variërende lengtes van 45 tot 70 meter”, legt Bongers uit. “In de eerste periode van het project was de tijdsdruk zo groot dat wij met drie ankerstellingen zijn gestart om de gevraagde planning te halen. We hebben fijn en constructief samengewerkt met het team van BAAK en danken hen voor de samenwerking. We komen in 2021 graag terug om de laatste honderd definitieve ankers te gaan maken.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.