Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
RVS kabel als essentiële ‘schakel’ in voegloze overgangen

RVS kabel als essentiële ‘schakel’ in voegloze overgangen

Bij kunstwerken in provinciale wegen en snelwegen wordt steeds vaker gebruik gemaakt van voegloze overgangen waarbij het landhoofd constructief wordt verbonden met het dek. RVS trekkabels vormen daarin een essentiële schakel. Als gespecialiseerde groothandel in lijnen en RVS kabels levert Carl Stahl een belangrijke toegevoegde waarde voor wegenbouwers door deze RVS kabels als kant-en-klaar product voor te bereiden. Volledig conform de technische specificaties zoals voorgeschreven door Rijswaterstaat.

Detail RVS kabel met Densoband en kunststof krimpkous.

Ter plaatse van de overgang van de stootplaten of -vloeren van een kunstwerk met het landhoofd kunnen scheuren ontstaan. Van oudsher worden hier voegen toegepast, maar steeds vaker worden voegloze overgangen gemaakt. “Als het landhoofd constructief verbonden wordt met het dek ontstaat er een integraal kunstwerk zonder voegovergangen en opleggingen. Dit leidt tot lagere onderhoudskosten en het zorgt voor minder geluid”, verduidelijkt Joost Coster, salesmanager bij Carl Stahl. “RVS trekkabels worden gebruikt om de stootplaten, die vóór en achter een kunstwerk (betonconstructie) liggen, te koppelen aan de rest van de betonconstructie. Op deze manier wordt voorkomen dat stootplaten verschuiven bij verzakkingen.”

Magazijn Carl Stahl Benelux.

Kant-en-klaar inzetbaar product

Carl Stahl is specialist op het gebied van kunststof touw, RVS kabels en kabelnetten. Zowel custom-made, op rol, seriewerk als enkele stuks. “We hechten veel waarde aan het leveren van toegevoegde waarde voor onze klanten”, zegt Coster. “Al onze materialen krijgen we aangeleverd in bulk en veelal op rol. Specifiek voor de voegloze overgangen produceren we in onze werkplaats RVS trekkabels op maat in lengtes van 3,50 meter. De kabel heeft volgens de voorschriften van Rijkswaterstaat een diameter van 22 mm en bestaat uit 1×19 draden die om elkaar heen zijn gedraaid. Het zorgt voor een behoorlijk stijve ‘constructie’ die niet makkelijk buigt. Vervolgens brengen wij in het midden van de kabel over een lengte van 600 mm een Densoband aan in een beschermende kunststof krimpkous, bedoeld om spanningen door rotatie in het dek op te vangen. Al deze voorbereidingen resulteren in een compleet en kant-en-klaar inzetbaar product voor de wegenbouwer.”

RVS kabels met Densoband en kunststof krimpkous.

Carl Stahl is een toonaangevende gespecialiseerde groothandel in binnen- en buitenland. “Wij staan er als Carl Stahl Benelux niet alleen voor. Onze hoofdvestiging is gevestigd in Duitsland en bestaat al sinds 1880. Wereldwijd hebben wij meer dan 1.100 collega’s verdeeld over 70 vestigingen met elk hun eigen specialiteiten. En daar profiteren onze klanten in de Benelux uiteraard ook van. We hebben veel kennis en expertise van het verwerken van RVS kabels en beschikken over een grote voorraad. Behalve RVS trekkabels leveren we aan de infrasector onder andere ook RVS grijplijnen langs kademuren, al dan niet voorzien van een kunststof coating, kabels om resonantie bij bruggen te voorkomen, en RVS kabelnetten als hekwerk en/of valbeveiliging rondom infrastructuur en parkeergarages. En ook hiervoor geldt: voor specifieke invullingen of ideeën denken we graag met onze klanten mee.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.