Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Rijkswaterstaat renoveert klep Haringvlietbrug in 2023

Rijkswaterstaat renoveert klep Haringvlietbrug in 2023

De klep van de Haringvlietbrug heeft in 2023 het einde van zijn technische levensduur bereikt en wordt daarom door Rijkswaterstaat vervangen. Daarnaast worden de systemen voor bediening, besturing en bewaking vernieuwd. Ook het betonwerk in de kelder wordt aangepast voor plaatsing van alle nieuwe systemen.

Deze opdracht wordt uitgevoerd door aannemerscombinatie Mobilis TBI / Croonwolter&dros (CMCH) samen met Hollandia Infra en Machinefabriek Rusthoven.

Brugklep inclusief ballastkist en aandrijvingen

Bij Hollandia Infra in Krimpen aan den IJssel wordt momenteel hard gewerkt aan de nieuwe klep van de brug. Deze bestaat uit een rijdek, draaipunten en een ballastkist. In een grote fabriekshal worden de laatste laswerkzaamheden aan de 57 meter lange brugconstructie uitgevoerd en wordt deze gereed gemaakt voor conservering. Daarna worden de brugaandrijvingen (o.a. elektromotor, tandwielkast en het rondsel) achterop gemonteerd door Machinefabriek Rusthoven.

Kanteloperatie

De brugklep is op z’n kop gebouwd omdat het meeste laswerk plaatsvindt aan de onderzijde. Het gaat hier om het aanbrengen van de zogeheten liggers en troggen die het rijdek zijn stevigheid geeft. De 725 ton zware brugklep is onlangs met behulp van de grote drijvende bok Matador 3, omgevaren  en gekanteld en naar een grotere fabricagehal getransporteerd. Deze precaire kanteloperatie is succesvol verlopen en vormde een grote mijlpaal voor het project. 

Vervolgwerkzaamheden

Nu wordt gelast aan de rijdekzijde van de brugklep en assemblage met de ballastkist. Ook wordt het conserveren van de brug voorbereid door het plaatsen van steigers en werkvloeren en wordt een speciale tent om de brug opgebouwd terwijl de overige werkzaamheden gewoon doorgaan.

Plaatsing

Eind juni is de klep klaar en gaat over water op transport naar de Haringvlietbrug om daar in zijn geheel ingehesen te worden. Door de klep in zijn geheel al af te maken op de werf, scheelt dat veel werk ter plaatse en wordt de brug zo kort als mogelijk gestremd.

Afsluiting A29

Voor de vervanging van de brugklep wordt de brug in de A29 voor al het verkeer afgesloten van 9 juni tot en met 28 juli, met een uitloopweek tot en met 4 augustus. Verkeer wordt in deze periode omgeleid via de A16 (Moerdijkbrug) en de N57 (Haringvlietdam). De Kiltunnel is in deze periode tolvrij. Rijkswaterstaat verwacht ernstige hinder op de omleidingsroutes, met vertragingen die tijdens de spitsen op kunnen lopen tot meer dan een uur. Rijkswaterstaat vraagt weggebruikers nadrukkelijk om als dat mogelijk is hun reisgedrag aan te passen. Bijvoorbeeld door thuis te werken, buiten de spits en/of samen te reizen of de trein of voor korte afstanden de fiets te nemen. Voor langzaam verkeer dat gebruik maakt van de parallelbaan van de brug werkt Rijkswaterstaat aan een tijdelijke pontverbinding. 

Haringvlietbrug in cijfers:

  • Lasuren: 2500 las-uren door 60 personen in 4 maanden. 
  • Ballastkist: 17,2 x 5,3 x 4,1 meter
  • Staartliggers met kist: 20 meter lang 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.