Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Nieuwe ‘brains’ voor de Thomassentunnel en de Botlektunnel

Nieuwe ‘brains’ voor de Thomassentunnel en de Botlektunnel

Beide tunnels worden door Croonwolter&dros voorzien van een nieuw PLC-platform, dat in teamverband met A-lanes A15 en ABB is ontwikkeld, met Rijkswaterstaat als opdrachtgever. De werkzaamheden vallen binnen de scope met grote onderhoudsopdrachten, waar A-lanes A15 en Croonwolter&dros bij betrokken zijn.

We spreken met Frans Kooijmans, contractmanager bij A-lanes A15, Robert Heinsbroek, projectleider en adviseur tunneltechniek bij Rijkswaterstaat en Haris Colo, projectleider bij Croonwolter&dros. Heinsbroek opent het gesprek: “Bij de twee autotunnels is er sprake van een veelvoud aan PLC’s (Programmable Logic Controller). Deze worden aangestuurd vanuit de verkeerscentrale in Rhoon, of vanuit de tunnel zelf. Ze vormen samen met de besturingssoftware het platform voor bediening en besturing van de tunnels. De opdracht die Croonwolter&dros kreeg, was om de levensduur van de huidige bediening en besturing van de tunnelinstallaties weer te verlengen. Zodat ze weer wat jaren mee kunnen, zeg maar.”

De Botlektunnel.

Oude componenten niet meer nieuw verkrijgbaar

De PLC’s in beide tunnels zijn van het type CPU40. “De CPU is een computer en een communicatiemodule met IO’s waarmee met de veldapparatuur gecommuniceerd wordt. In feite mag je deze CPU’s zien als de hersenen van de tunnel”, verklaart Heinsbroek. Colo vult aan: “ABB is ingeschakeld voor het ontwerp van het platform, waarbij veel overleg heeft plaatsgevonden. Er werd gezamenlijk onderzocht welke componenten er nodig zijn, waarbij bleek dat de toegepaste CPU40 PLC’s die wegens hun leeftijd vervangen moesten worden, ‘end of service’ waren. Niet meer leverbaar dus, dan moet je zoeken naar alternatieven. Zo zijn we uitgekomen bij de CPU80. Een mooie upgrade, waarbij je wel moet onderzoeken wat dit betekent voor de bestaande kabels en aansluitingen ter plaatse. Wat moet er worden aangepast? Wat betekent de ingreep voor de beschikbaarheid van de tunnels? Een groot voordeel is dat het Sattline systeem, dat in fase 1 van het project al was geupgrade naar versie 3.0 -inclusief nieuwe PLC’s- gewoon gebruikt kan worden.” Kooijmans: “Onze doelstelling is om alle systemen zoveel mogelijk met rust te laten, maar wel een perfecte aansluiting te geven op het nieuwe PLC-platform.”

De Thomassentunnel.

Tot 2035 aan elkaar verbonden

Binnen het project zitten Croonwolter&dros en A-lanes A15 met elkaar in een DBFM-contract, waarbij Croonwolter&dros onderaannemer is bij A-lanes A15. “Je hebt elkaar echt nodig bij dit werk”, merkt Kooijmans op. “We zijn tot het eind van het onderhoudscontract, in 2035, aan elkaar verbonden.” Het traject behelst het maken van het ontwerp, het produceren, het uitvoeren van een FAT-test (Fabrieks Acceptatie Test), het uitrollen en in bedrijf stellen, het uitvoeren van een SAT-test (Site Acceptance Test) en het uitvoeren van een SIT-test (Site Integration Test) samen met de tunnelbedienaar. Deze laatste moet zeggen of hij de installatie, los van het testrapport, wil en kan overnemen. Aansluitend hierop wordt de instandhouding verzorgd.

Heinsbroek sluit af: “Het werk aan de tunnels moet beheersbaar, geborgd en gegarandeerd uitgevoerd worden, binnen de gestelde tijd. De tunnels zijn in meerdere buitendienststellingen elke keer 12 uur dicht gegaan. Dit waren vierkante afsluitingen, dus in beide richtingen, dat vroeg om een goede planning. Het is precair werk, maar zeer belangrijk. Beide tunnels zorgen namelijk voor de verbinding van de Maasvlakte met Duitsland.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.