Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Het roer is overgedragen, het nieuwe roer wacht. GWW-coryfee kiest het ruime sop
Hans aan het roer van de Janjorem. Wie de avonturen van Hans en Annette wil volgen, kan dat doen op www.janjorem.nl

Het roer is overgedragen, het nieuwe roer wacht. GWW-coryfee kiest het ruime sop

Hans is een echte GWW-coryfee, die de titel ‘Kei van de GWW’ meer dan verdiend heeft. De medeoprichter en inmiddels oud-directeur van Soltegro heeft zijn sporen verdiend met onder andere het introduceren en uitbouwen van integraal werken binnen onze sector en houdt zich persoonlijk -nog steeds- bezig met vraagstukken en innovaties rondom de energietransitie.

De bakens verzetten

Het zakenleven verruilen voor een lange wereldreis per boot is niet uit de lucht komen vallen. Het is een droom die Hans en Annette al langer koesterden en waar zij actief naartoe hebben gewerkt. Hans licht toe: “De oprichting van Soltegro vond in 2009 plaats. In 2018 wist ik, dat als ik onze droom wilde realiseren, ik eerst Soltegro in veilige handen moest geven. Er dienden zich twee geïnteresseerde partijen aan, één daarvan was TBI. Daar hadden we een duidelijke voorkeur voor, omdat we al langer met hen samenwerkten en qua organisatie Soltegro autonoom kon blijven doordraaien. Voor mij persoonlijk was het heel belangrijk dat TBI niet beursgenoteerd is. Ik wilde geen kille bemoeienis van aandeelhouders.”

De gesprekken die daarop volgden duurden driekwart jaar, tot de overname een feit was. Inmiddels is de tijd aangebroken om te gaan, vindt Hans. “Ik heb nu een leuke leeftijd (57) om dit zeilavontuur aan te gaan. Dat een wereldreis per zeilboot een diep gekoesterde wens is, daar heb ik nooit een geheim van gemaakt. Precies drie jaar na de deal met TBI gooien Annette en ik dan ook de trossen los van de Janjorem. Voor botenliefhebbers: het betreft hier een Nederlands zeiljacht, een C-Yacht 1250. De boot is voor lange tochten aangepast en, beroeps gedeformeerd als ik ben, heb ik zelf alle systemen gebouwd voor de reis. Op een creatieve manier en tot in detail volledig redundant.”

Een stuk geschiedenis

Het idee voor Soltegro is in 2008 ontstaan. Hans vertelt: “Zelf was ik delivery directeur bij Logica. Daar zag ik andere mogelijkheden voor klanten en personeel. Langzaam ontstond het beeld dat software ‘an sich’ geen probleem is, maar samenwerkende partijen door technische diversiteit problemen krijgen. Na overleg met Jan-Martijn Teeuw en André Stehouwer werd het besluit genomen: we gaan gewoon starten met het creëren van een integrale oplossing. We zijn echt met lege handen begonnen, maar op de eerste werkdag diende de eerste klant zich al aan. We mochten ondersteuning bieden bij het integraal ontwerp van de tweede Coentunnel. We konden meteen onze ideeën over integraal werken in de praktijk brengen. De mensen die aan die opdracht hebben meegewerkt, haalden we uit ons eigen netwerk.”

Na de tweede Coentunnel was de spreekwoordelijke stop eruit en kwamen de infra-opdrachten los. Soltegro heeft in de afgelopen 11 jaar binnen de GWW-sector de weg geplaveid voor integraal werken en mag rustig als normbepalend gezien worden. “Toen we op tunnelcongressen onze projecten, ideeën en werkwijze presenteerden, zagen we veel ogen geopend worden.”

De wens om te verbreden

Soltegro was en is een dynamisch bedrijf, met een brede horizon en een natuurlijke drang tot innovatie. Energie en milieu zijn persoonlijke stokpaardjes van Hans, reden voor Soltegro om ook de energietechniek in te gaan. “We ontwerpen energiedistributiesystemen. Daarbij proberen we oude pijnpunten op te lossen. Door innovatief te zijn weten we bijvoorbeeld bij werkzaamheden aan energiestations de ‘niet beschikbaar’ tijd zo laag mogelijk te houden.

Een andere innovatie uit de koker van Soltegro is de Digital Twin van een tunnel. “Door een tunnel volledig virtueel te bouwen, kan deze ook virtueel beheerd en getest worden. Digital Twins kunnen gebruikt worden vanaf het ontwerpproces tot na de oplevering. Mensen kunnen virtueel getraind worden, we kunnen verkeerssituaties en calamiteiten simuleren. De Digital Twin verdient zichzelf dubbel en dwars terug en voorkomt faalkosten. Een echte ‘quantum leap’.”

De mens altijd op de eerste plaats

De persoonlijke motivatie van Hans om überhaupt ondernemer te worden, is dat hij daarmee een werkomgeving voor en door mensen kon creëren. “Mijn credo is dat iedereen met plezier moet kunnen werken. Medewerkers zijn je belangrijkste assets en daar mag in geïnvesteerd worden. Kosten die dat met zich meebrengt, verdwijnen als sneeuw voor de zon als je ziet wat het resultaat is van het vooropstellen van de mens.”

De nieuwe kapiteins aan het roer van Soltegro doen hun werk inmiddels. “Mijn werk is overgenomen door Harry Halman en Jan-Martijn Teeuw. Harry zal zich vooral richten op de operationele leiding en Jan-Martijn zal zijn aandacht richten op sales en marketing. Zij worden ondersteund door een uitstekend managementteam. Ik maak me geen zorgen over de toekomst van de 50 medewerkers van
Soltegro”, zegt Hans tot besluit.

Grond-, Weg- en Waterbouw Magazine dankt Hans de Man voor de fijne samenwerking en de kennis die hij deelde. Wij wensen Annette en Hans een behouden vaart!     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.