Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Getrokken barrier verhoogt veiligheid in Rottemerentunnel
De Wirtgen SP25i slipformpaver van BKB Infra draait momenteel op volle toeren.

Getrokken barrier verhoogt veiligheid in Rottemerentunnel

Net als in veel andere tunnelprojecten verkiest bouwcombinatie De Groene Boog bij de Rottemerentunnel een getrokken barrier boven een prefab exemplaar. Deze specifieke techniek laat het toe om een meer vloeiende lijn te creëren en dat resulteert weer in een rustiger beeld voor de weggebruiker. BKB Infra geldt als dé specialist in het realiseren van getrokken barriers en heeft voor dit project zelfs een specifieke mal én een brandvertragend betonmengsel samengesteld. 

Sinds het eerste project in de combitunnel in Nijverdal in 2012 heeft het concept van de getrokken barrier van BKB Infra een enorme vlucht genomen. De Sluiskiltunnel, de RijnlandRoute, de Victory Boogie Woogietunnel, de tunnels in de Blankenburgverbinding, het is slechts een greep uit de vele projecten waar BKB Infra de voertuigkeringen in het werk heeft gestort. “Wat wij doen is een soort 3D-printen in het groot”, zegt Laurens Bogerd, commercieel manager bij BKB Infra. “Met behulp van onze slipformpaver creëren we van betonmortel in één werkgang een betonbarrier in een vloeiende lijn.”

Extra impuls naar brandbestendigheid

BKB Infra is kind aan huis in onze vaderlandse tunnels en weet als geen ander de randvoorwaarden en eisen om te zetten in een pasklare oplossing. “Dat is ook hier bij de A16 Rotterdam het geval”, zegt Laurens en vervolgt: “Rijkswaterstaat stelt bijvoorbeeld specifieke eisen aan de brandveiligheid. Het mengsel dat we hier gebruiken voor de getrokken barrier is dusdanig aangepast en beproefd dat het de brandbestendigheid van de tunnel een extra impuls geeft. Het gaat om hetzelfde mengsel dat we eerder hebben toegepast op de Blankenburgverbinding.” Het mengsel vloeit door een mal in de slipformpaver om tot het gewenste eindresultaat te komen. “Zo’n machine wordt vanuit de fabrikant geleverd met een standaard mal. Deze hebben we echter in eigen huis aangepast en doorontwikkeld, zodat we veel efficiënter kunnen draaien en de barrier kunnen afwerken op het niveau waarvoor je normaal de CUR100-norm B9 hanteert.”

In totaal voorziet BKB Infra de A16 Rotterdam van 11.258 meter aan getrokken barrier.

Barrier met vrijstaande kop

In totaal voorziet BKB Infra de A16 Rotterdam van 11.258 meter aan getrokken barrier, waarvan het merendeel in de gesloten tunnel (8.950 meter) 80 centimeter hoog is. In de toeritten is de barrier straks 90 centimeter hoog. “Vooruitlopend op dit werk hebben we vorig jaar al een eerste fase gerealiseerd van enkele honderden meters met onze Wirtgen SP25i slipformpaver in een verbindingsboog van de A16 met de A13”, vertelt Laurens. “Hier was geen andere keuze dan in het werk storten, aangezien de 90 centimeter hoge barrier tegen een bestaande wand met daarboven een geluidsscherm werd gepositioneerd. Er was niet voldoende ruimte om de barrier volledig tegen de wand te ‘plakken’. Vanwege het gebrek aan opsluiting hebben we daartoe een specifieke glijbekisting ontwikkeld, zodat we de laatste 30 centimeter van de barrier met een ‘vrijstaande kop’ konden uitvoeren. Ook voor dit soort maatwerkconstructies draaien wij onze hand niet om.” 

Uitzetvoeg en zaagsneden

De Wirtgen SP25i slipformpaver van BKB Infra is uitgerust met een GPS-unit. “Dat maakt dat we vanuit het 3D-ontwerp van De Groene Boog rechtstreeks de ontwerphoogte van de barrier bepalen en deze in een vloeiende lijn op de weg storten”, legt Laurens uit. “De tunnel is constructie-technisch opgesplitst in moten van 25 meter. Elke 25 meter plaatsen we dus een uitzetvoeg in onze barrier, zodat de moten kunnen dilateren en de barrier niet kapot wordt gedrukt. Om de 3,10 meter zetten we bovendien een krimpvoeg, een zaagsnede van 5 centimeter over de volledige hoogte van de barrier.” 

Uitsparingen machinaal opvangen

Bij het aanbrengen van een getrokken barrier kunnen oneffenheden in de onderbaan heel eenvoudig worden opgevangen. Daarnaast heeft BKB Infra ook een oplossing bedacht voor de nodige hulppostkasten en vluchtdeuren in de tunnel. “We hebben de mal zodanig aangepast dat we er omheen kunnen draaien zonder de machine van de muur te halen. Natuurlijk, dergelijke uitsparingen kun je achteraf ook handmatig uitkisten en storten, maar dat kost erg veel tijd en geld. En dat laatste besteden we liever aan een aangepast mal, zodat we alles machinaal kunnen draaien met de allerhoogste kwaliteit. En binnen een korter tijdsbestek. Met dank trouwens aan moederconcern VolkerWessels, een grote en solide partij die het mede mogelijk maakt om te investeren in nieuwe mallen en technieken.”

Rotondebanden en betonbanen

Het oorspronkelijk idee was om eerst de barrier te trekken en dan pas het asfalt te draaien. Ondertussen zijn de eerste lagen asfalt al gedraaid en hoeft alleen de deklaag nog te worden aangebracht. “Dat is voor ons gunstig”, vindt Laurens. De slipformpaver van BKB Infra draait momenteel op volle toeren. “Volgens planning zijn we eind februari 2024 klaar. Overigens zijn we niet non-stop aanwezig op het project. We stemmen de planning af met De Groene Boog en realiseren buis voor buis. Tussen de bedrijven door kunnen we prima uitwijken naar andere projecten elders in het land. De slipformpaver is namelijk veelzijdig en flexibel inzetbaar. Met deze machine storten we ook in het platte vlak, zoals fietspaden in een range van 2 tot 4,5 meter breed. Daarnaast hebben we nog een aantal andere machines, zowel kleiner als groter. Met onze SP1600 realiseren we in één keer een betonbaan van 10 meter breed. Met de kleinere SP15i realiseren we ook rotondebanden en alle lijnvormige constructies. Met onze pavers zijn de lijnvormige oplossingen perfect in het werk te storten.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.