Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Esthetische functionaliteit in ondergronds Amsterdam
Als je het hebt over specialiteiten: wat te denken van rond gebogen glazen wanden?

Esthetische functionaliteit in ondergronds Amsterdam

“Misschien is het een apart idee dat ons mooie glas onder de grond verdwijnt, maar daar heeft glas een duidelijke functie. Met glas transporteer je het schaarse daglicht dat binnentreedt. Bovendien is het glas makkelijk te ontdoen van eventuele graffiti in de toekomst en bieden glazen wanden veiligheid, omdat alles in het zicht blijft”, opent Roelofsen het gesprek.

De toegang naar de fietsenkelder.

Van ontwerp tot montage

Interior Glassolutions probeert in alles te voldoen aan de wensen van de klant. “We vertalen wat de opdrachtgever wil in de juiste beglazing. Ieder project kunnen we van A tot Z uitvoeren, van ontwerp, engineering, productie tot en met montage op locatie. Ook als daar bouwkundige voorzieningen bij komen kijken, zoals bij de toegangszone van de fietsenkelder”, schetst Roelofsen. Wat zijn de redenen om voor glas als bouwmateriaal te kiezen, vragen we. “Dat komt omdat glas zo veelzijdig is. We zijn sterk in geluidswerend, brandveilig en decoratief glas en draaien onze hand niet om voor specials. Zo worden de glazen wanden die ondergronds worden toegepast bij De Entree deels bedrukt met kunstwerken, deels met een patroon dat ook bij de Noord/Zuidlijn is toegepast, in de tunnel. En als je het hebt over specialiteiten: wat te denken van rond gebogen glazen wanden?”

Het ontwerp voor de bedrukking op de glazen wanden in de tunnel naar de metro verdeelhal komt van de hand van Bethem Crouwel Architecten. Het ontwerp voor de bedrukking op de glazen wanden in de fietsenkelder komt van het architectenbureau van de stalling, wUrck, in samenwerking met het Amsterdam museum. “Juist door glas toe te passen in een grote ruimte en daar een esthetische meerwaarde aan te koppelen, creëer je verbinding. Als bouwmateriaal is glas prima geschikt. Bij de Noord/Zuidlijn en de Cuyperstrap  is gekozen voor figuurglas met zeefdruk, in een hard gelaagde veiligheidsuitvoering, 13 mm dik”, somt Roelofsen op.”

“We zijn sterk in geluidswerend, brandveilig en decoratief glas en draaien onze hand niet om voor specials”.

Maar liefst 1000 meter transparante afscheiding

Er wordt in de fietsenkelder rijkelijk gebruik gemaakt van glas. “Bij de trappen naar boven, bij de ruimte onder de kade aldaar, bij de fietsenmaker en helemaal rondom, een glazen strook met een schitterend kunstwerk. In totaal gaat het om 1000 meter beglazing. Het hoogste glaspaneel meet 7 meter.”

Aangezien Interior Glassolutions niet alleen het glas produceert, levert en monteert, maar ook de bouwkundige voorzieningen moet treffen voor de montage, zit er veel engineering in de opdracht. “En daar zijn we blij om”, vervolgt Roelofsen. “Want daarmee kunnen we onze expertise laten gelden. Hoe complexer een opdracht is, des te interessanter vinden wij het worden.”

Ook het glas wordt over water aangevoerd

“Aanvoer via schepen is ook voor ons ideaal in deze situatie. De panelen zijn dermate groot en het zijn er zoveel dat we met meerdere vrachtwagens door de binnenstad hadden gemoeten. Dat had onder de huidige regelementen in Amsterdam niet eens gekund trouwens. Ons glas wordt veilig, efficiënt en zonder hinder keurig per boot op locatie binnengevaren”, zegt Roelofsen tot besluit.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.