Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Elektrische telerupskranen bezig aan opmars
De Sany SCE800TB-EV beschikt over vier vast ingebouwde 600 Volt accupakketten.

Elektrische telerupskranen bezig aan opmars

Grote klanten stappen over

Ook in de wereld van heien en funderen is elektrificatie aan een niet te stuiten opmars bezig. Het Chinese Sany, dat in de Benelux door het Nederlandse UCM Holland aan de man gebracht wordt, heeft ondertussen drie volledig elektrische kranen in het assortiment. Klanten als Van ‘t Hek, VolkerWessels, Ballast Nedam, De Vries Werkendam en Van Schie werken al met de machines.

De elektrische kranen, die veel worden ingezet – en dus ook gekeurd zijn – als hei- en funderingsmachines gaan “als warme broodjes de deur uit”, vertelt Roland Quarré van UCM Holland. Grote klanten als Van ‘t Hek, VolkerWessels, Ballast Nedam, De Vries Werkendam en Van Schie, die ook al over de stage V-dieselvariant beschikten, schaften onlangs ook een elektrische variant aan. “Niet zo gek ook, gezien de steeds strengere eisen die opdrachtgevers stellen aan de emissie van zwaar bouwmaterieel”, stelt Roland.

De SCE800TB-EV heeft een vijfdelige giek van 47 meter en een maximaal lastmoment van 300 tonmeter.

Het belangrijkste argument voor een kraan op rupsonderstel is – naast de grote stabiliteit – dat ze gemaakt zijn voor ruw terrein. Daar komt bij dat de machinist van een rupskraan – in tegenstelling tot een telescopische kraan op banden – niet vanuit een vaste positie hoeft te werken.

In eigen huis ontwikkeld

UCM Holland stond aan de basis van de elektrificatie van de Chinese rupskranen. “De eerste aanvraag voor een compleet elektrische kraan kwam van ons als importeur”, laat Roland weten. “Sany heeft de machine vervolgens in eigen huis ontwikkeld en gebouwd. Vooralsnog wel op een eigen Europese assembly-line. En ondanks dat het een groot bedrijf is, hebben we korte lijnen en vaste contactpersonen bij Sany. Ook is er de Europese vestiging van Sany. We begonnen met Stage V-machines en hebben die gaandeweg op veel punten geüpgraded naar de eisen voor de Nederlandse markt. Ondertussen zagen we een groeiende vraag naar elektrische machines.” Omdat de dieselaangedreven SCE800TB bij UCM Holland de best verkochte kraan was, werd besloten om die als eerste te elektrificeren. Inmiddels zijn ook de 100- en 135-tons vakwerkgiekkranen van Sany (SCE1000A-EV en SCE1350A-EV) volledig elektrisch verkrijgbaar. 

Bijzonder aan de volledig elektrische SCE800TB-EV – en ook de SCE1000A-EV en de SCE1350A-EV vakwerkgiek-kranen – is dat ze af fabriek worden geleverd. “We hebben een tijdje gekeken of we de dieselkranen konden ombouwen tot een elektrisch model, maar we schatten in dat de ombouwmarkt in Nederland dat niet aan zou kunnen qua capaciteit”, zegt Roland. “Bovendien vraagt een elektrische aandrijving een ander soort opbouw van een kraan. De R&D-afdeling van Sany in China is daarbij van een enorm hoog niveau, dus dit was de beste oplossing.” 

De 80-tons rupskraan van Van Schie.

Enorme laadvermogens

De Sany SCE800TB-EV beschikt over vier vast ingebouwde 600 Volt accupakketten. De vier pakketten zijn ingebouwd in twee behuizingen en wegen dik 1.800 kilogram. Ze leveren 456 Ah (282 kWh). Het iets hogere eigengewicht (92 ton) ten opzichte van de dieselversie komt de hijstabel ten goede. 

De accupakketten kunnen overweg met enorme laadvermogens tot wel 120 kW.
Bovendien heeft elke accu z’n eigen laadaansluiting. Met twee zware externe snelladers kun je de accu’s in theorie in twee uur volledig laden. Met een volle accu kan de machine zonder bij te laden een volledige werkdag van acht uur draaien. De nieuwe machines zijn optioneel te verkrijgen met een oplaadpunt in het rupsframe. Hiermee kan de kraan opgeladen worden tijdens het werk, en is hijsen, zwenken en optoppen mogelijk.  

Vijfdelige giek
De SCE800TB-EV heeft een vijfdelige giek van 47 meter en een maximaal lastmoment van 300 tonmeter. Er is een wegzwenkbare jib van 7,2 meter en de opties voor een vaste jib zijn 10,2 meter en maximaal 17,5 meter. Met de giek volledig uitgeschoven op 47 meter en 26 ton ballast aan de achterzijde, toont de grafiek een capaciteit van 11 ton bij een vlucht van 11 meter.
De maximale transportbreedte voor componenten is 3 meter en hij heeft lasttabellen voor gebruik met een kleiner contragewicht. Het maximale contragewicht achter is 26 ton en er zijn twee blokken van 3 ton met ballast van de carrosserie. Hij heeft hydraulisch intrekbare rupsonderstellen en de gegoten stalen rupsplaten zijn 850 mm breed.

Het belangrijkste argument voor een kraan op rupsonderstel is – naast de grote stabiliteit – dat ze gemaakt zijn voor ruw terrein.

Cursus
Het Sany Cranes.Services team begeleidt de kopers van elektrische hijskranen met een speciale cursus voor machinisten. Want enerzijds is de bediening van een elektrische kraan net iets anders, ook de handling rondom het laden van de batterijen vergt een eigen benadering. Daarnaast zijn speciale handleidingen aanwezig in het Nederlands. Sany Cranes.Services zorgt er ook voor dat het testen en keuren van de af te leveren (elektrische) hijskranen op eigen locatie gebeurt.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.