Platform over civiele techniek & infrastructuur
Nieuws

Een emissievrije toekomst van tijdelijke stroomvoorzieningen

De-Nijs
Energieopslag is een essentiële pijler in verbruik, optimalisatie en dieselalternatieven.

Tekst | Roel van Gils

Beeld | Bredenoord

14 september 2022 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Duurzaam stroom opwekken op plaatsen zonder vaste stroomaansluiting of een te kleine aansluiting biedt uitdagingen. Vaak zijn alternatieven nog niet op grote schaal beschikbaar of nog niet betaalbaar. Maar er wordt wel degelijk vooruitgang geboekt. Bredenoord werkt al jaren aan het zoveel mogelijk emissievrij maken van tijdelijke en mobiele stroom. En met succes. Een gesprek met Zef Jansen (accountmanager) over de laatste ontwikkelingen op het gebied van tijdelijke stroomoplossingen en de nieuwe rol die Bredenoord vervult als meedenkend specialist in duurzame energiezekerheid.

Bredenoord werkt al jaren aan het zoveel mogelijk emissievrij maken van tijdelijke en mobiele stroom.

Het tijdperk waarin we enkel een aggregaat afleverden ligt al even achter ons, begint Jansen. “Zeker in veeleisende omgevingen of bij grootschalige en vooruitstrevende aanbestedingen van projecten waar geen netvoorzieningen aanwezig zijn. Dan is men al snel aangewezen op een tijdelijke stroomopwekking en die moet bij voorkeur zo ‘groen’ mogelijk zijn. Samen met onze opdrachtgevers geven wij optimaal invulling aan dat vraagstuk, veelal in een mix van technieken. Daar ligt vandaag de dag absoluut onze kracht, op alle vlakken meedenken, uiteraard in combinatie met onze duurzame oplossingen.”

Batterij als verlengstuk 

Bredenoord werkt al vele jaren aan het schoner en emissievrij maken van tijdelijke stroom. Van simpele effectieve oplossingen zoals een gepatenteerd roetfilter tot grotere uitdagingen als een stroomvoorziening op waterstof. “We lanceerden bijvoorbeeld in 2008 als eerste een waterstofgedreven aggregaat op basis van een brandstofcel, werken al jaren met duurzame alternatieven voor reguliere diesel en onze E-Saver was in 2012 de eerste batterijoplossing voor de kleinere stroomvraag”, zegt Jansen. Toch is een batterij volgens Jansen geen volledige vervanger voor fossiele brandstoffen. “In sommige gevallen lukt dit, denk hierbij aan peakshaven op een netaansluiting. Echter zijn er veel toepassingen waar additionele energieopwekking nodig is. Bredenoord’s hybride technologieën sluiten daarop aan. De batterijsystemen zijn daarmee een verlengstuk om onze huidige vloot energiezuiniger en efficiënter te maken, omdat enkel een batterij het vaak niet lang genoeg volhoudt zonder bij te laden. Energieopslag is een essentiële pijler in verbruik, optimalisatie en dieselalternatieven. Denk hierbij aan stroomopwekking door middel van methanol, waterstof, biogas of de al goed verkrijgbare HVO-diesel voor reguliere aggregaten, waar er sprake is van fluctuerende belastingen. Op HVO na hebben alle alternatieven een energieopslag nodig om stabiel en efficiënt te kunnen functioneren. Dat geldt zelfs voor de moderne Stage V-motoren die juist optimaal belast moeten worden om schoon te kunnen zijn. Ook daar zorgt een batterijpakket voor een efficiënt werkgebied.”

Bredenoord biedt simpele effectieve oplossingen zoals een gepatenteerd roetfilter tot grotere uitdagingen als een stroomvoorziening op waterstof.

Battery Box

De vloot batterijsystemen is inmiddels fors uitgebreid. Jansen: “We zijn begonnen met de Battery Box 600 in 2018. Met 600 kW/kWh nog steeds de grootste mobiele energieopslag van Europa. Later hebben we de vloot uitgebreid met de Battery Box 80, 150 en 300 en de komende tijd volgen er meer. Onze systemen zijn dusdanig gedimensioneerd dat de batterijcapaciteit en output vrijwel identiek zijn. Op basis van de stroomvraag bepalen wij vervolgens welk model het beste bij de behoefte past. Daarnaast beschikken we nog over meer dan honderd E-Savers met nu nog een vermogen van 15 kW. Deze systemen worden veelal ingezet met bestaande aggregaten in een zogenaamde hybride toepassing, veelal gecombineerd met mobiele zonne-energie. Perfect geschikt om bijvoorbeeld een ketenpark te voeden of tijdelijke stroom te voorzien in een Natura2000-gebied waar na zonsondergang geen geluid geproduceerd mag worden. In combinatie met zonnepanelen zijn brandstofbesparingen in de zomer tot maar liefst 90 procent (!) mogelijk.”

De vloot batterijsystemen is bij Bredenoord fors uitgebreid.

Door mee te denken, weet Bredenoord betrouwbare en betaalbare duurzame energieoplossingen te realiseren, waarmee ook de forse werktuigelektrificatie in de bouw het hoofd kan worden geboden. “De verbrandingsmotor is dus zeker nog niet afgeschreven maar wij zien de huidige ontwikkelingen als een belangrijke tussenstap om uiteindelijk te komen tot een emissievrije toekomst van tijdelijke stroom. Grootverbruikers van stroom voorzien door middel van waterstof is namelijk nu nog een brug te ver, vanwege de beperkte beschikbaarheid van groene waterstof, de logistieke uitdagingen en de kosten. Natuurlijk zijn we wel volop bezig met deze technologieën om de juiste kennis en hardware op te bouwen, om uiteindelijk volledig emissievrije oplossingen te bieden.”   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht