Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Denk bij het elektrificeren van de bouwplaats ook aan de RI&E en BHV
Aboma organiseert met enige regelmaat kennissessies over de elektrische bouwplaats.

Denk bij het elektrificeren van de bouwplaats ook aan de RI&E en BHV

Elektrisch materieel wint aan populariteit. Het is echter goed om te beseffen dat een veilige machine onveilig kan worden ingezet en dat een onveilige inzet een veilige machine in de weg kan staan. Bij het elektrificeren van de bouwplaats en het materieel verandert bovendien de RI&E en de BHV-organisatie. Dat besef is er niet altijd, merken de experts van Aboma Inspections en Consultancy.

Elektrisch materieel wint weliswaar aan populariteit, maar het aanbod bij fabrikanten (OEM) is op dit moment nog vrij beperkt, merkt Bas van Gruijthuijsen van Aboma Inspections. “Wat je ziet, is dat bedrijven zelf initiatief nemen om materieel te (laten) elektrificeren. Dat heeft echter serieuze gevolgen voor de aansprakelijkheid, want het vervangen van de krachtbron wordt gezien als een zogenaamde ‘ingrijpende wijziging’. En dat betekent dat je plots fabrikant bent van die machine en moet voldoen aan alle actuele regelgeving. Dat wordt over het algemeen zwaar onderschat. Vanuit Aboma Inspections assisteren wij bedrijven om de juiste weg te bewandelen, zodat de ‘nieuwe’ emissieloze machine voldoet aan alle gestelde normen en eisen.”

Een veilige elektrische machine is één, maar een veilige inzet is minstens zo belangrijk.

Energievoorziening

Een veilige elektrische machine is één, maar een veilige inzet is minstens zo belangrijk. “Dat heeft op de eerste plaats al een behoorlijke impact op de bouwplaatsinrichting”, zegt Pieter Visser van Aboma Consultancy. “Even de tank volgooien is er niet meer bij. Men verwacht een laadpunt of voeding in de bouwput. Dat betekent dus dat de coördinerend aannemer de energievoorziening heel anders moet organiseren. Dat lijkt een simpele stap, maar de elektrische installatie moet kritisch bekeken worden. De hoeveelheid energie die je vraagt van het net wordt een gevoelig punt. In zo’n beetje elke provincie gaat of is het stroomnet al op slot. Komt nog bij dat de stroomvraag piekt in de pauzes en in de nachten. Juist op die momenten dat er niemand aanwezig is. Dat heeft consequenties voor de BHV- en calamiteitenorganisatie.” 

Gecontroleerd uitbranden

Aan de inzet van elektrisch materieel zitten dus veel haken en ogen die zeker niet mogen worden onderschat. Aboma Consultancy heeft contacten met enkele veiligheidsregio’s. “Ook voor hen is er nog veel onbekend”, weet Pieter. “De brandweer is best wel huiverig ten aanzien van elektrisch materieel. Een brandende elektrische laadschop van 65 ton pak je niet zomaar even op om deze onder te dompelen in een container. Dus laten ze deze gecontroleerd uitbranden. En vaak staan er meerdere elektrische machines stijf tegen elkaar geparkeerd, omdat het laadkabeltje niet langer is. Bij een calamiteit kan het dan aardig in de papieren lopen. Dat moet je dus ook meenemen in de RI&E: hoeveel vermogen zet ik bij elkaar rond een laadpunt? Of moet je het materieel juist verder uit mekaar zetten, net zoals de regel die geldt voor een gastank die rondom 4 meter moet vrijstaan. Zaken waar geen rekening mee wordt gehouden, maar die enorme consequenties kunnen hebben.”

Aboma organiseert met enige regelmaat kennissessies over de elektrische bouwplaats. “Het initiële doel is om bewustzijn te creëren”, zegt Pieter. “Denk aan ‘vroege vogelsessies’ over bijvoorbeeld BHV op de geëlektrificeerde bouwplaats. We kunnen het heel groot en complex maken, maar het begint met bewustwording en het besef dat het anders is dan we gewend waren. Dan komen vanzelf de vragen.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.