Platform over civiele techniek & infrastructuur
InfraTech

De veelzijdigheid van composiet rijplaten

IMG_3963
De composiet rijplaten zijn een ideale ondergrond voor transport en vooral ter ondersteuning van groot materieel, zoals een enorme sleuvenfrees.

Tekst | Roel van Gils

Beeld | Ferex

12 januari 2023 Leestijd 3 minuten

Deel dit artikel

Al verschillende jaren maakt Ferex goede sier met haar composiet rijplaten. Door de verschillende gunstige eigenschappen zijn de rijplaten breed toepasbaar in een groot aantal sectoren en markten waar een tijdelijke ondergrond nodig is. Steeds weer worden nieuwe toepassingen ‘ontdekt’, zoals in de ondergrondse infrastructuur voor het machinaal intrekken van kabels en leidingen.

De composiet rijplaten van Ferex zijn ondergrondvolgend. “In tegenstelling tot bij stalen rijplaten of draglineschotten is er vooraf geen grondbewerking noodzakelijk. Dat scheelt veel tijd, geld en onnodige CO2– en stikstofuitstoot”, zegt Sanne Buitenhuis van Ferex. “De rijplaten worden via een liplasverbinding onderling gekoppeld wat zorgt voor een optimale drukverdeling en spreiding van de belasting. Het resulteert in een groter belastbaar vermogen tot wel 400 ton per m2 voor de ‘zware’ Heavy Duty variant.”

De composiet rijplaten van Ferex zijn ondergrondvolgend.

Geen insporing

Een tijdelijke omleiding van loop- en fietspaden, maar ook tijdelijke (bouw)wegen of zelfs complete kraanopstelplaatsen, het behoort allemaal tot de mogelijkheden met de composiet rijplaten van Ferex. “Inmiddels hebben de platen zich ook bewezen voor de ondergrondse infra”, zegt Buitenhuis. “Onze platen blijken namelijk een ideale ondergrond te zijn voor transport en vooral ter ondersteuning van groot materieel, zoals een enorme sleuvenfrees. Het machinaal intrekken van kabels en leidingen ‘in het veld’ verliep niet eerder zo efficiënt, waarbij de sleuvenfrees voortbewoog over twee banen aan composiet rijplaten. Zodra de machine een serie platen was gepasseerd, werden de platen opgepakt en weer in het verlengde van de andere platen neergelegd. Zo bewoog de tijdelijke wegconstructie dus telkens mee met de machine en kon met een beperkt aantal rijplaten kilometers worden afgelegd, zonder insporing.”

Ferex heeft inmiddels een omvangrijk gamma aan composiet rijplaten. De Heavy Duty is de meest bekende en belastbaar tot maar liefst 400 ton per m2, maar sinds begin 2022 is daar de Light Duty aan toegevoegd. De Light Duty is dunner en kleiner qua formaat (120 x 240 cm) dan de Heavy Duty rijplaat (200 x 400 cm) en is dankzij een gewicht van 36 kilogram eenvoudig met de hand te (ver)plaatsen. Een 2-zijdig antislipprofiel zorgt voor maximale veiligheid, wat de plaat bijzonder geschikt maakt als tijdelijke omleiding van loop- en fietspaden. Zelf de composiet rijplaten ervaren? Breng dan tijdens InfraTech 2023 een bezoek aan de stand van Ferex die is ‘gefundeerd’ op de eigen rijplaten.    

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht