Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
De kracht van Brabant aan het werk in hartje Amsterdam
“We maken continu bypasses, leggen nieuwe leidingtracés aan, moeten leidingen overschakelen”. (Beeld: Richard Mouw).

De kracht van Brabant aan het werk in hartje Amsterdam

Ze zijn specialist in uitwerken, engineeren, bouwen, onderhouden en beheren van infrastructuren voor water, energie en telecommunicatie. Van den Heuvel Aannemingsbedrijf werkt als partner van Max Bögl aan project De Entree. Marc Teeuwen, projectleider, vertelt over de verrichtingen van de specialist uit Heesch.

“Het is een project met de nodige uitdagingen, alle disciplines in de grond liggen over elkaar heen gestapeld”, opent Marc het gesprek. “Je kunt het bijna met een archeologisch oog bekijken: de oudste leidingen zijn water-, elektriciteits- en rioolleidingen. Daar zijn later glasvezel-, VRI- en trambesturingsleidingen overheen gelegd, alsmede de voeding voor de tram. De weg is al eens verschoven, de meeste leidingen zijn echter blijven liggen.”

Plaatsen nodulaire gietijzeren waterleiding, Prins Hendrikkade.

Ruim baan maken binnen een beperkte ruimte

“Alle leidingen moeten worden verlegd ten behoeve van de nieuwe maaiveldinrichting. Dat betekent dat we ruim baan moesten maken binnen een beperkte ruimte. Ook wij kwamen voor verrassingen te staan, bijvoorbeeld een telecombedrijf dat slechts één lijn heeft gezet op de KLIC-melding, maar waarvan we er vervolgens 10 tegenkomen. Of een ondergrondse kademuur die ineens opduikt in het werk, bij de Prins Hendrikkade/Martelaarsgracht.” Het werk zelf wordt ook bemoeilijkt door de omstandigheden: “Zie maar eens een bouwput van 4 meter diepte te creëren om een stalen leiding te vervangen van 100 cm op een relatief klein werkterrein, midden op het drukste punt van de stad. Gelukkig hebben we de expertise daarvoor in huis.”

Veilig werken is prioriteit nummer één

Volgens Marc is het een veiligheidsuitdaging om te moeten werken ‘met de winkel open’. “Er bevinden zich normaliter zo’n 65.000 passanten op de plek waar nu een enorm gat van 4 meter diep zit. Dankzij goed overleg en gedegen kennis bij alle partners werken we toch veilig voor iedereen.” Het is een kwestie van goed plannen, meent Marc. “We maken continu bypasses, leggen nieuwe leidingtracés aan, moeten leidingen overschakelen. Dat vraagt om een strakke planning.” Over de samenwerking binnen Max Bögl & Partners zegt Marc tenslotte: “Goede communicatie, open en transparant, elkaar waarderen en van elkaar leren, dat kenmerkt dit project. Erg prettig dus!”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.