Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
De inzet van werkschepen, bebording en vaarwegverkeersbegeleiding
De Fenna Gezina is uitgerust met een kraan, sputpalen en zware generatoren.

De inzet van werkschepen, bebording en vaarwegverkeersbegeleiding

“We zijn gevestigd in Elburg en dan is de IJsseldelta bij wijze van spreken je achtertuin”, vertelt Pieter de Jong, directeur/eigenaar van ESB Group. “Je krijgt dan automatisch te maken met mensen die dezelfde taal spreken. Dit voelt als een thuiswedstrijd.”

Maar er zijn meer factoren die het maritieme werk in de IJsseldelta bijzonder maken. Zo komen voor ESB Group nagenoeg alle disciplines voorbij – dijken verhogen, baggerwerken, sluizen bouwen – waardoor zij haar vloot breed kan inzetten. ESB was ook vanaf het eerste moment betrokken bij het project. “Vaak gaan opdrachtgevers pas op zoek naar maritieme ondersteuning als het werk al half is ingevuld; nu waren we vanaf de voorkant betrokken bij het project. Ook dat maakt dit project speciaal.” 

ESB Group plaatste ook de bebording op de hele sluis.

Nieuwe schepen met bemanning

Als ESB Group zet haar werkschepen in met bemanning. Deze kennen het schip en weten wat er van hen verwacht wordt. De IJsseldelta was zelfs aanleiding om twee nieuwe schepen aan te schaffen. De Jong: “Deze zaten al een tijdje in de pijpleiding. Dit was de gelegenheid om de knoop door te hakken. We konden ze nu direct rendabel te maken.” 

Fenna Gezina en Anne Mathea

De Fenna Gezina werd gebouwd en te water gelaten in 2017. Het multi-schip is uitgerust met een kraan, sput palen en zware generatoren. In 2018 zette ESB Group het schip in voor de IJsseldelta en met name voor het ondersteunen van heiwerken, het varen met betonpompen en alle voorkomende werkzaamheden rondom op het kunstwerk. De Anne Mathea is eveneens een multi-schip en inzetbaar voor dezelfde werkzaamheden, maar in een lichtere uitvoering.

De Anne Mathea is een wat lichter multi-schip.

Meedenken

Bij de uitvoering van het werk werd de input van ESB Group steeds op prijs gesteld. Dat bevalt De Jong. “Er moesten bijvoorbeeld enkele betonpompen worden getransporteerd over het water. We hebben toen samen met de aannemer gezocht naar de beste manier om dit te doen. In gezamenlijk overleg is besloten de pompen eerst op het midden van de sluis te plaatsen en daarvoor een RORO-systeem in te zetten waardoor de pompen makkelijk op en af de vaartuigen konden rijden. En dan komt de laatste factor bovendrijven die het werk bijzonder maakt. “We zijn als een van de eersten door de sluis gevaren. Dat geeft een ongelooflijke kick!”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.