Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Bouw- en verkeers-lawaai beheersen
Alcedo berekent voor de A9 per half jaar wat de geluidsimpact is van de werkzaamheden op de omgeving gedurende die periode.

Bouw- en verkeers-lawaai beheersen

In opdracht van Rijkswaterstaat verbreedt bouwconsortium VeenIX de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht. Ter hoogte van Amstelveen wordt de snelweg over een lengte van 1,6 kilometer verdiept aangelegd. Voor zo’n groot infraproject is het heel gebruikelijk dat er vooraf een geluidsprognose wordt gemaakt van het bouwlawaai. VeenIX heeft daarom al in een vroeg stadium contact gezocht met Alcedo om het potentiële bouw- én verkeerslawaai te toetsen én waar mogelijk te minimaliseren. 

Een dergelijke ingreep zoals hier aan de A9 brengt logischerwijs nogal wat bouwlawaai met zich mee. “Het Bouwbesluit beschrijft de regels omtrent het bouwlawaai”, zegt Gertie Spiegelenberg van Alcedo. “VeenIX moet zich hieraan conformeren en aantonen dat er aan het beoordelingskader van het Bouwbesluit voldaan wordt, middels een geluidsprognose.” 

Bouwconsortium VeenIX zet heel sterk in op geluidsarme technieken om het voor de omgeving zo aangenaam mogelijk te houden.

Geluidsmodel

Alcedo berekent voor de A9 per half jaar wat de geluidsimpact is van de werkzaamheden op de omgeving gedurende die periode. “Van VeenIX krijgen we soms een lijst van vele honderden werkzaamheden die we vertalen en omzetten in een geluidsmodel en toetsen aan het Bouwbesluit”, legt Gertie uit. “Als voor een bepaalde taak de grenswaarde wordt overschreden, toetsen we het aan het beoordelingskader van de gemeente Amstelveen. Zij hebben een apart ontheffingsregime opgesteld, zodat alsnog ontheffing kan worden verleend. Dat laatste wel onder voorwaarden dat aantoonbaar de meest geluidsarme techniek wordt toegepast.”

Geluidsarme technieken

Bouwconsortium VeenIX zet heel sterk in op geluidsarme technieken om het voor de omgeving zo aangenaam mogelijk te houden. “Zo worden er bijvoorbeeld geen palen geheid voor de verdiepte ligging in hartje Amstelveen en wordt voor de nachtelijke uren materieel zorgvuldig geselecteerd, zoals de inzet van een knijper in plaats van een sloophamer. Voordeel is bovendien dat het geluid zich bij een dergelijk project verplaatst. Er wordt niet continu op dezelfde plek gewerkt. Daarnaast vindt het verkeer op de A9 ook doorgang. Soms vallen de bouwwerkzaamheden dus niet eens op”, merkt Gertie. “VeenIX is nu een paar jaar bezig en tot op heden zijn er heel weinig klachten over geluid vanuit de omgeving geuit.” 

Behalve bouwlawaai toetst Alcedo ook het verkeersgeluid van de omleggingen. Op diverse locaties wordt de A9 tijdelijk verlegd. “In de verschillende tijdelijke fases mag het geluid van de A9 niet hoger zijn dan in de situatie Tracébesluit 2010. Met sensoren en instrumenten wordt gemonitord of het bouw- en verkeerslawaai binnen de perken blijft. Dat gebeurt allemaal op afstand”, zegt Gertie tot besluit.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.